אחד התפקידים המעניינים והאתגרים ביותר במשרדי פרסום ובסוכנויות הדיגיטל הוא מדיה פלנר, באנגלית Media Planner. במסגרת התפקיד אחראים על תכנון ארוך טווח של קמפיינים מסוגים שונים, והוא אחראי בין היתר על ייעוץ ללקוחות בנושאים הקשורים לניהול קמפיינים בערוצי המדיה השונים, תכנון אסטרטגי ותזמון הקמפיינים בערוצי המדיה השונים כמו טלוויזיה, רדיו, אינטרנט, פרסום חוצות ועוד. בנוסף, הוא אחראי על ניטור, מעקב וניתוח הקמפיינים בערוצים השונים ועליו לדווח ללקוחותיו ולהציג בפניהם מידע על החזר ההשקעה מהקמפיינים.
ראוי לציין כי מדיה פלנר מכיר את כל ערוצי הפרסום הקיימים לכן הוא יודע כיצד להתאים את ערוצי המדיה לכל קמפיין וקמפיין בנפרד, והוא מסוגל לזהות את העסקאות המשתלמות והרווחיות ביותר עבור משרד הפרסום והלקוחות שלו. בנוסף לזאת, הוא משתתף בדיונים ובסיעור המוחות של אנשי המקצוע במשרד הפרסום מאחר שיש לו ידע עדכני ותובנות חשובות על השוק, המוצר ומאפייני קהל היעד, על כן המדיה פלנר אחראי על התכנון האסטרטגי ועליו להוציא בריף מסודר לגורמים השונים במשרד הפרסום. במהלך העבודה השוטפת הפלנר עובד בשיתוף פעולה עם תקציבאים ואנשי הקריאטיב.
איך למצוא משרה של מדיה פלנר? מה כדאי ללמוד כדי להשתלב במשרדי הפרסום ובסוכנויות הדיגיטל בתפקיד זה? מהות התפקיד במשרד פרסום או בחברות טכנולוגיה? מהם תחומי האחריות שלו? אילו כלים ומיומנויות כדאי שיהיו למדיה פלנר על מנת שהוא יצליח היטב בתפקידו? בואו נתחיל!
תפקידו של מדיה פלנר
בעולם הפרסום הדינמי והמרתק יש מגוון תפקידים המבטיחים קריירה מאתגרת ומעניינת, וידוע כי צעירים רבים מעוניינים להשתלב בעבודה במשרדי הפרסום ובחברות הטכנולוגיה העוסקות בתחום זה. אחד מהתפקידים הבכירים במשרדי הפרסום הוא התפקיד של מדיה פלנר, וכדי להצליח בו חייבים יכולות תכנון לטווח ארוך, חשיבה אסטרטגית, יצירתיות, יכולות לבצע מחקרי שוק ומתחרים מעמיקים, ויש להיעזר בכלים טכנולוגיים מתקדמים לצורך ניתוח שוק, ניתוח מוצרים וניתוח צרכנים. העבודה מחייבת שימוש בכלים אנליטיים לצורך תכנון אסטרטגי של הקמפיינים, חלוקת תקציב הפרסום בין הערוצים והפלטפורמות השונות ובחירת המדיות על מנת להשיג את המטרות והיעדים המבוקשים, וכדי לשכנע את הלקוחות הפוטנציאליים לרכוש מוצר או שירות מסוים שהלקוח מפרסם.
לכן, למדיה פלנר יש מספר תפקידים חשובים ומהותיים כגון:
- תכנון ארוך טווח של קמפיינים בערוצים השונים עבור לקוחות משרד הפרסום או סוכנות הדיגיטל.
- גיבוש אסטרטגיה לניהול קמפיינים מנצחים ומוצלחים עבור לקוחות המשרד.
- ביצוע מחקרי שוק ומתחרים.
- אפיון, הבנה והכרה לעומק של הלקוח והמוצרים או השירותים שהוא מציע ללקוחותיו.
- ניתוח שווקים, צרכנים (קהלי יעד) ומוצרים או שירותים.
- עריכת והוצאת בריף אסטרטגיה לקמפיינים עבור גורמים שונים במשרד הפרסום וללקוח.
- ניתוח נתוני תוצאות קמפיינים ומחקרים לצורך הסקת תובנות לניהול הקמפיינים.
- עבודה משותפת עם תקציבאי ומנהלי קריאטיב.
- עבודה צמודה עם הלקוח, כולל שליחת עדכונים ודוחות על הקמפיינים ותוצאותיהם.
חשוב לציין כי המדיה פלנר אחראי מתוקף תפקידו לבצע מחקרים ולנתח נתונים על מנת לשפר ולייעל את הקמפיינים של לקוחות משרד הפרסום. לאחר גיבוש האסטרטגיה הפלנר אוסף את המידע הדרוש כדי להחליט כיצד לחלק את תקציב הפרסום והיכן לפרסם.
המסלול המתאים להגיע לתפקיד
כדי להגיע לתפקיד הבכיר של מדיה פלנר במשרדי פרסום, בסוכנויות דיגיטל ובחברות הטכנולוגיה המובילות, המדיה פלנר חייב להיות בעל יכולות אנליטיות וקריאטיביות ובנוסף עליו להתעניין ולהבין מה גורם לאנשים לבחור מוצר או שירות מסוים על פני אחר. התפקיד מחייב הכרות מעמיקה עם עולם הפרסום הדינמי ותנאי השוק המשתנים במהירות, ובנוסף יש להכיר היטב את תחום השיווק, בדגש על תחום השיווק הדיגיטלי, לשלוט בכלי מחקר וניתוח ועוד. חשוב לזכור כי התפקיד מחייב יכולות לעבודה עצמאית, לקיחת אחריות, עבודה בסביבה טכנולוגית מתקדמת ויכולת טובה לעבוד בצוות.
באופן כללי, כדי להתקבל לתפקיד מדיה פלנר לא חייבים לעבור הכשרה מקצועית או לסיים קורס ללימודי תעודה בתחום זה, למרות שרבים מהמעסיקים דורשים תעודה המוכיחה שהמועמד עבר התמחות מעשית בתחום זה.
הדרך הנכונה והיעילה ביותר להתקבל לתפקיד התחלתי כמדיה פלנר, ללא ניסיון קודם, היא ללמוד תואר ראשון במנהל עסקים (B.A) עם התמחות במסלול יזמות, שיווק ודיגיטל. נכון, יש אנשים שמגיעים לתפקיד מתחומים שלא בהכרח קשורים לעולם הפרסום, לדוגמה בוגרי תקשורת, עיתונאים, מנהלי שיווק או מכירות ומנהלי עסקים. יחד עם זאת, ידוע כי תחום הפרסום נחשב לתחרותי במיוחד וכדי להתברג לתפקיד מדיה פלנר יש להוכיח ניסיון מסוים בעולמות השיווק והמדיה, לכן בוגרי מסלול ההתמחות בלימודי תואר ראשון (או שני) במנהל עסקים זוכים לעדיפות בקרב המעסיקים.
אילו כלים/מיומנויות כדאי שיהיו כדי להצליח בתפקיד?
כדי להצליח בתפקיד מדיה פלנר חשוב לרכוש כלים ולפתח מיומנויות, וחייבים ללמוד על עולמות הפרסום והשיווק בכלל, ועל תחום הפרסום והשיווק הדיגיטלי בפרט. לכן, ההצלחה בתפקיד תלויה בין היתר בלימודים וברכישת השכלה מעמיקה ורלוונטית, רצון להשתלב בעולם הפרסום, נכונות לעבודה מאומצת ועוד.
המיומנויות והכלים הדרושים להצלחה בתפקיד זה הינם:
- יכולת לעבודה אינטנסיבית הכוללת פגישות רבות במשרדים, השתתפות באירועים כדי ליצור קשרים ולהתרועע עם הלקוחות החשובים, ונכונות לעבודה בשעות לא סטנדרטיות.
- ידע, כלים ומיומנויות בתחום השיווק, לרבות יכולת הבנה ומיומנויות לניתוחי שוק ומתחרים, ניתוח צרכני וניתוח מוצרים ושירותים.
- קריאטיביות ומיומנויות שונות במיתוג עסקים.
- הכרות טובה עם עולמות הבידור, הטלוויזיה והרדיו.
- כלים ומיומנויות לאפיון ולהגדרת קהלי מטרה לסוגים שונים של קמפיינים במגוון ערוצים ופלטפורמות.
- יכולות מעמיקות לניתוח מידע ונתונים.
- הכרות עם ערוצי התקשורת והפרסום ברשת האינטרנט, כולל בלוגים, רשתות חברתיות, פודקאסטים ופורטלים גדולים.
- יכולת לעבוד עם ממשקים רבים במקביל.
- עבודה עצמאית בשילוב עבודת צוות.
- מיומנויות וכלים לקבלת החלטות.
כדי לרכוש את הכלים, הידע התיאורי והמעשי, ועל מנת לפתח מיומנויות כדי להצליח כמדיה פלנר בתעשייה, כדאי להתמקד בלימודים לתואר ראשון במנהל עסקים ולבחור בהתמחות של יזמות, שיווק ודיגיטל. במסגרת הלימודים וההתמחות רוכשים ידע מעמיק בתחומים כמו התנהגות צרכנים בעידן הדיגיטל, יזמות טכנולוגית, שיווק דיגיטלי, מערכות מידע, שיטות מחקר, ניתוח דוחות, חקר ביצועים, מחקרי שוק ועוד. במסגרת ההתמחות מפתחים בין היתר יכולות לחשיבה ולתכנון אסטרטגי, לכן הבוגרים זוכים לעדיפות בקרב המעסיקים שמגייסים מדיה פלנר.
ההבדל בין פלנר בחברת פרסום לבין פלנר בחברות טכנולוגיה
פלנר שעובד במשרד פרסום אחראי בעיקר על ניתוח השוק, תכנון אסטרטגי לניהול קמפיינים במדיות השונות, העברת המסר הפרסומי והשיווקי לקהל היעד ועליו לשלוט בתחומים כמו שיווק, פסיכולוגיה של התנהגות צרכנים, עולם התקשורת וערוצי המדיה.
פלנר שעובד בחברות הטכנולוגיה ובתעשיית ההייטק עוסק בדרך כלל בשרשרת האספקה של פרויקט מסוים למוצר חדש או משודרג, ותפקידו כולל אפיון והבנת צרכי הלקוח, הגדרת מטרות, תכנון, פיקוח, מעקב, רכש ועוד.
אתגרים וסיפוק בתפקיד
התפקיד של מדיה פלנר נחשב למאתגר מאוד וזהו תפקיד בכיר במשרדי פרסום. כדי לנהל בהצלחה ולהשיג את התוצאות הרצויות של קמפיינים בערוצים השונים, מקוונים ובלתי מקוונים, יש לנתח ולהתייחס נכון לפרמטרים ולנתונים רבים, וחייבים לבצע מחקרי שוק וצרכנים מעמיקים. זהו תפקיד מאתגר המבטיח סיפוק רב, מאחר שיש לתכנן ולגבש אסטרטגיה מיטבית לניהול קמפיינים, בהתאם לתקציב מוגדר, וכיוון שיש שלל ערוצי מדיה התפקיד מורכב ומחייב יכולות ייחודיות.
המדיה פלנר נדרש לחשיבה יצירתית ועליו להיות גמיש ולעבוד עצמאית ובצוות, ובנוסף עליו לפתח יכולות ייעודיות להבנה אסטרטגית ומחקרית כדי להתמודד היטב עם אתגרי התפקיד ולהצליח בו. מעבר לגיבוש אסטרטגיה שקובעת בפועל את ניהול הקמפיינים במשרד הפרסום, המדיה פלנר מתמודד עם אתגר לא פשוט בבחירת המדיה או מספר ערוצי מדיה שמתאימים לקמפיין ולתוצאות הרצויות עבור הלקוח.
במציאות של היום יש בעולם המדיה ערוצי פרסום לא מקוונים, ביניהם פרסום במגזינים וכתבי עת, מודעות פרסום בעיתונים ובירחונים השונים, פרסום חוצות, פרסום בנקודות המכירה, רדיו, טלוויזיה וכד'. כמו כן, המדיה פלנר מתמודד עם בחירה נכונה של ערוצי פרסום מקוונים, בראשם כמובן פרסום וניהול קמפיינים ממומנים במנועי החיפוש, בעיקר בגוגל, פרסום ממומן וקמפיינים ברשתות החברתיות השונות כמו פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, טיק טוק ויוטיוב, פרסום בפורטלים ואתרי חדשות באינטרנט, שיווק ופרסום באמצעות ניוזלטרים ודפי נחיתה ועוד.
הפרסום בערוצים הדיגיטליים מחייב ידע וכלים מתקדמים, ויש לנהל את הקמפיינים בצורה יעילה כדי להשיג לידים חמים למפרסם. המדיה פלנר מסתייע בכלים טכנולוגיים מתקדמים המבוססים על אלגוריתמים, בינה מלאכותית וטכנולוגיות חדשניות נוספות, כלומר מעבר לאתגרים הרגילים של המקצוע יש להמשיך ללמוד ולעקוב אחר מגמות בעולמות הפרסום והמדיה, ורק כך ניתן להצליח בתפקיד וליהנות מתחושת סיפוק נפלאה כאשר מנהלים קמפיין מצליח שמשיג את התוצאות הרצויות עבור הלקוח.