מאמרים כלליים >> מקצועות מבוקשים בשנת 2023

מקצועות מבוקשים בשנת 2023

שוק העבודה משתנה ובתחילת שנת 2023 ניתן לראות מגמות חדשות בעולם התעסוקה בארץ וברחבי העולם. רבים מהצעירים מעוניינים לרכוש השכלה אקדמית וללמוד מקצוע לחיים, יחד עם זאת הם מתלבטים בין מסלולי הלימוד הקיימים ורבים מהם מתקשים לקבל החלטה מה ללמוד.

לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה בשנת הלימודים תשפ"ג יש 342,000 סטודנטים וסטודנטיות, לעומת כ-337,000 שלמדו בשנת הלימודים תשפ"ב, כלומר גידול של 1.6% במספר הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה. ראוי לציין כי נשים מהוות כ-60% מכלל הסטודנטים הלומדים באקדמיה, ובראייה שנתית זהו גידול משמעותי בשיעור השתתפותן של הנשים הלומדות לתואר ראשון, שני ושלישי. בנוסף לזאת, חל גידול משמעותי בשיעור הנשים שלומדות את מקצועות ההייטק וההנדסה.

אגב, נתונים אלה משקפים את המגמות שחלו בעשורים האחרונים בשוק העבודה מאחר שיותר נשים משתלבות במקומות העבודה, במגוון תפקידים, כולל תפקידי ניהול בכירים. יש נשים שפרצו את תקרת הזכוכית והן משתלבות במקצועות שנחשבו עד לא מזמן לגבריים בלבד, אך עדיין יש מגמות בשוק העבודה המקומי העשויות להקשות על הנשים העובדות לפתח קריירה משגשגת ולממש את היכולות והכישורים שלהן.

איזה מקצועות מחשבים למבוקשים ביותר בשנת 2023? בכתבה זו נציג נתונים עדכניים על שוק העבודה ומגמות בקרב הסטודנטים והסטודנטיות.

כמה נתונים על שוק העבודה בישראל

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שיעור התעסוקה של נשים, נכון לשנת 2022, הוא 60.1% לעומת 66.5% בקרב הגברים. 70% מהנשים המועסקות עבדו במשרה מלאה והשאר עבדו במשרה חלקית. בנוסף לזאת, בשנת 2021 הנתונים מציגים כי 9.1% מכלל הנשים העובדות במשק הישראלי היו עצמאיות, כלומר כ-174,000 נשים. נתון נוסף ומעניין הוא שרוב הנשים העובדות דיווחו כי הן מרוצות ממקום עבודתן, ומרביתן מרוצות גם מהאיזון בין הבית לעבודה ולקריירה.

בתוך כך, כדאי לדעת כי המדינה מעודדת נשים לרכוש השכלה גבוהה ולהשתלב בשוק התעסוקה המקומי. לאורך השנים נחקקו חוקים שמטרתם לקדם שוויון מגדרי ולשפר את מעמדן התעסוקתי של הנשים בארץ. כיום, במוסדות להשכלה גבוהה יש יותר סטודנטיות מסטודנטים, וישראל ידועה כמדינה משכילה מאוד. יחד עם זאת, יש עדיין פערי שכר משמעותיים במשק המקומי ולא מעט נשים מתקשות למצוא עבודה המתאימה למחויבות שלהן חיי המשפחה, בעיקר נשים שהן אימהות חד הוריות, לפיכך בחירת מסלול הלימודים היא קריטית עבורן.

יש לציין כי שוק העבודה בישראל משקף את השינויים הרבים שהתרחשו בשנתיים האחרונות על רקע היציאה ממשבר הקורונה, המלחמה באוקראינה, חוסר הוודאות בשווקים וגלי הפיטורים בהייטק. כמו כן, ניתן להבחין במגמה חדשה שבה המעסיקים דורשים מהעובדים לחזור לעבודה במשרדים, וזאת לאחר תקופה ממושכת שבה רבים עבדו במודל היברידי ולא מעט אנשים בחרו לעבוד כנוודים דיגיטליים.

במציאות זו, אפשר להבין מדוע צעירים וצעירות מתקשים לבחור מסלול לימודים, ובנוסף רבים מהם מעוניינים לפתח קריירה שתשתלב היטב עם אורח החיים המודרני ותאפשר להם להגיע למימוש עצמי בתחומים נוספים מעבר לקריירה בעבודה, ורבים אחרים מחפשים מקצוע המבטיח להם תעסוקה ופרנסה בשפע גם בעוד 10 שנים.

המקצועות המבוקשים בשוק העבודה

ראוי לציין כי נשים וגברים הנמצאים בשלב בחירת מקצוע וקריירה לחיים מתלבטים בין כמה מסלולי לימוד הנחשבים למבוקשים יותר בקרב סטודנטיות וסטודנטים. הסיבות לבחור במסלולי לימוד אלה הן מגוונות, ובדרך כלל אחד מהשיקולים המרכזיים הוא הרצון לבחור במקצוע לחיים המאפשר לשלב היטב בין קריירה לבין חיי פנאי ומשפחה.

כפי שציינו, נתוני המל"ג מעידים על גידול משמעותי במספר הסטודנטים והסטודנטיות במוסדות להשכלה גבוהה, ובין מסלולי הלימוד הפופולריים והמבוקשים ביותר ניתן למצוא את התארים הבאים:

לימודי חשבונאות – התחום הפיננסי נחשב לגברי לאורך השנים אך כיום ניתן למצוא נשים רבות העוסקות בראיית חשבון, הנהלת חשבונות, ייעוץ פיננסי, חשבות שכר, ניהול תיקי השקעות, ניהול כספים בארגונים ועוד. לימודי חשבונאות פותחים דלתות וכיום יש מחסור רב ברואי חשבון ואנשי פיננסים, ונשים בוחרות לפתח קריירה בתחום זה המאפשר להן לעבוד כשכירות או כעצמאיות ולהתפרנס בכבוד.

לימודי סיעוד – תחומי הרפואה והבריאות מתפתחים בעשורים האחרונים בקצב מהיר ומואץ, ולאור העלייה בתוחלת החיים ובשיפור איכות החיים בישראל, יש ביקוש גבוה לאנשי סיעוד וכן לאחים ולאחיות מוסמכים. תואר בסיעוד הוא תואר יוקרתי מאוד המעניק את כל הידע והכלים הנחוצים לעבודה. מסלול הלימודים פופולרי בקרב הסטודנטיות ובוגרות המסלול מקבלות הכשרה מקצועית, תיאורטית ומעשית, בעקרונות הסיעוד הקליני ועוד.

לימודי ניהול מערכות בריאות – מערכת הבריאות בישראל משוועת לאנשי מקצוע מיומנים המסוגלים למלא פונקציות ניהוליות שונות בכלל מערכות הבריאות הפועלות בארץ. תואר בניהול מערכות בריאות מתאים מאוד לכל מי שמעוניין להשתלב בתפקיד מפתח בארגוני הבריאות והרפואה ולעסוק בתפקיד משמעותי ובעל תחושת שליחות. יש לציין כי בוגרי ובוגרות המסלול יכולים ויכולות להמשיך ללימודי סיעוד ולקבל הכרה בקורסים רבים.

לימודי משפטים – לימודי משפטים נמשכים כ-3.5 שנים, ויש נוכחות מרשימה של סטודנטיות במסלול זה. תואר במשפטים הוא תואר יוקרתי ונחשק, וכדי לעסוק בעריכת דין יש לעבור בהצלחה את בחינות הלשכה. לימודי משפטים מתאימים לכל מי שמעוניין לרכוש השכלה משפטית רחבה, לעסוק במקצוע עריכת דין או לנצל את הידע המשפטי המקיף לטובת קידום הקריירה במקצועות אחרים. בוגרי המסלול המסיימים בהצלחה ועוברים את בחינות הלשכה ותקופת ההתמחות יכולים להקים משרד עורכי דין עצמאי.

שיקולים פרקטיים בעת בחירת מסלול הלימודים

בכל הקשור להשכלה גבוהה הנשים רחוקות מלהיות מקופחות ושיעור השתתפותן באקדמיה עולה על שיעור השתתפותם של הגברים. אי השוויון המגדרי בין נשים לגברים בא לידי ביטוי בהיבט של בחירת מסלולי הלימוד, ולמרות צמצום הפערים עדיין הנטייה של נשים לבחור בלימודי הנדסה ומדעים נמוכה מזו של הגברים, וניתן לראות יותר נשים הלומדות במסלולים השונים במסגרת מדעי הרוח והחברה.

מחקרים שונים מצביעים על כך שסטודנטיות ונשים עובדות נוטות לבחור את מסלולי הלימוד באקדמיה לפי מערכת שיקולים שונה, והגורמים המשפיעים על הנשים בעת בחירת מסלול הלימודים והמקצוע לחיים הם בעיקר הרצון לבחור מקצוע המאפשר לשלב בין קריירה לבית ואימהות. חשוב לזכור כי יש לא מעט נשים בסטטוס של חד הוריות (הורה עצמאי), לכן המדינה מציעה תוכניות שונות ותמריצים לשילוב נשים בשוק העבודה, בדגש על תעסוקה איכותית ועבודה במקצועות בהם מקבלים שכר גבוה.

הגורמים העיקריים שמשפיעים על בחירת מסלול הלימודים והמקצועי לחיים בקרב נשים הם:

  • רצון להקים משפחה ולנהל משק בית.
  • סטראוטיפים מגדריים.
  • אפליה במקומות העבודה במקצועות שונים הנחשבים ליותר גבריים.
  • היקף המשרה.
  • פערי שכר.
  • אפשרויות תעסוקה.
  • השתייכות דתית.

ראוי להדגיש כי שוק העבודה בישראל רווי באי שווין מגדרי, לכן נשים רבות נמצאות בקונפליקט והן מתקשות לבחור מקצוע ולימודים בגלל הרצון שלהן לעבוד במקום המאפשר להן איזון בין הבית לבין העבודה, אך מציאות זו באה לידי ביטוי בפערי שכר. בשנים האחרונות ניתן לראות שינוי לטובה בפערי השכר בין גברים ונשים.

בשנים האחרונות יותר נשים בוחרות ללמוד מקצועות טכנולוגיים ומדעיים, מקצועות ניהול ותחומים ריאליים שנחשבו עד לא מזמן לגבריים. יש יותר נשים העובדות בהייטק, במקצועות התכנון וההנדסה, במקצועות מדעיים כמו כימיה וביולוגיה, בתחומי הבריאות והרפואה, בתחום המשפטים וגם בעולמות הכלכלה והפיננסים.

יחד עם זאת, עדיין קיים פער משמעותי בתפקידי ניהול בין גברים ונשים, בעיקר בתפקידי הניהול הבכירים, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי.

רמות שכר ופערים בין גברים ונשים

לפני נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2018 השכר החודשי הממוצע של אישה שכירה עמד על 8,308 ₪, לעומת שכר חודשי ממוצע לגבר שעמד על 12,193 ₪, כלומר פער שכר של 32%. עם זאת, חל שיפור בפערי השכר בין גברים ונשים אך עדיין הפער משמעותי ומשפיע לרעה על נשים המעוניינות לפתח קריירה ולהתקדם לתפקידי ניהול בכירים ומאתגרים יותר.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה