תמונת רקע
מאמרים כלליים >> איך להיות יועץ השקעות

איך להיות יועץ השקעות

בשנים האחרונות רבים פונים ללימודי ייעוץ השקעות וניהול תיקים על מנת להשתלב בעבודה בבנקים, בבתי השקעות ובארגונים נוספים. יועץ השקעות מוסמך מהווה חלון עבור ציבור לקוחותיו לעולמות ההשקעה ושוק ההון. ליועצי ההשקעות יש תפקיד מרכזי עבור המשקיעים השונים, ותפקידם של היועצים לספק מידע ולייעץ למשקיע הפוטנציאלי היכן להשקיע (למשל, מניות, אגרות חוב, מט"ח, ניירות ערך, קרנות נאמנות, קופות גמל להשקעה, תעודות סל, מכשירים פיננסיים נגזרים, וכיוצא בזה), וכן כיצד לפזר סיכונים בתיק ההשקעות שלהם.

יועץ ההשקעות ותחומי העיסוק שלו

יועץ השקעות בישראל חייב להיות בעל רישיון לייעוץ, ניהול ושיווק השקעות. במדינת ישראל פועלים כיום אלפי יועצי השקעות, כאשר בשנים האחרונות התחום הפך תחום זה לפופולרי ומבוקש מאוד. על מנת לקבל את הרישיון הנכסף ולהיות יועץ השקעות בישראל יש לעבור בהצלחה מספר בחינות של רשות ניירות ערך, המהווה את הגוף הממשלתי הבלעדי להסמכת יועצים ומנהלי תיקים. ראוי לציין כי תואר אקדמי מתאים (כגון, חשבונאות או מנהל עסקים) מקנה תחומי ידע נרחבים הרלוונטיים מאוד לאותן בחינות של רשות ניירות ערך, ולכן עשוי אף לקצר את הדרך ולהקל על תהליך קבלת רישיון למתן ייעוץ השקעות.
יועצי השקעות נמצאים בקשר פנים אל פנים עם משקיעים פוטנציאליים, לכן מעבר לידע המקצועי עליהם להיות גם בעלי יחסי אנוש מצוינים. היועץ אחראי, בין היתר, על מתן ייעוץ מקצועי למשקיעים היכן להשקיע את כספם, ולסייע להם לבחור באפיקי ההשקעה המתאימים להעדפותיהם. כחלק מתהליך זה, מסביר יועץ ההשקעות למשקיע הפוטנציאלי על מכלול אפיקי ההשקעות השונים הניצבים בפניו, וממליץ לו על המסלולים הרלוונטיים אליו, תוך התחשבות במאפיינים שונים כגון רמת תשואה וסיכון רצויים, משך זמן ההשקעה, כדאיות ההשקעה לעומת השקעות אחרות, התחשבות בעמלות השונות בהן נושא המשקיע, וכדומה.

המסלול להיות יועץ השקעות מורשה

כדי להיות יועץ השקעות מורשה וליהנות מקריירה משגשגת ומתפקיד מעניין ומאתגר, יש לעמוד בבחינות ההסמכה מטעם רשות ניירות ערך. אמנם אין צורך בתואר אקדמי רשמי כדי להיות יועצי השקעות, אולם ידע אקדמי בתחומים רלוונטיים כגון חשבונאות, כלכלה, מנהל עסקים ואף לימודי משפטים עשוי לקצר משמעותית את תהליך קבלת הרישיון. בנוסף ידוע כי בנקים ובתי השקעות מעדיפים לגייס יועצים בעלי תואר אקדמי ממוסד לימודים מוכר על פני יועצי השקעות שסיימו את המסלול ללא תואר אקדמי כלשהו.
על מנת לקבל רישיון של יועץ השקעות, משווק השקעות או מנהל תיקי השקעות, יש לעבור בהצלחה (בציון עובר של 60) את הבחינות הבאות:

  • בחינה אחת בדיני ניירות ערך ואתיקה מקצועית.
  • שלוש בחינות יסוד (סטטיסטיקה ומימון, כלכלה, חשבונאות)
  • בחינה מקצועית א' (בחינה הכוללת בעיקר נושאים מתקדמים בתחום המימון).

בנוסף, פרט למעבר כל הבחינות שלעיל, יש להשלים גם התמחות בת שישה חודשים. יש לציין כי התמחות זו תיעשה בגופים פיננסיים שהוסמכו לכך ע"י מדינת ישראל (כגון, בנקים, בתי השקעות, חברות ביטוח, וכדומה).
באופן טבעי, למי שאין תואר אקדמי רלוונטי אין מנוס מאשר ללמוד את התחום באופן עצמי, או באמצעות קורסי הכנה ייעודיים שכאלו, כאשר תקופת לימודי ההכשרה נמשכת בדרך כלל מספר חודשים (לעיתים שנה שלמה ואף יותר מכך).

מה הביקוש שקיים בשוק לתחום ייעוץ השקעות, ואלו אפשרויות תעסוקה ממתינות ליועצים?

הביקוש ליועצי השקעות בישראל גבר בשנים האחרונות, וכיום רבים מהמשקיעים בשוק ההון נעזרים בייעוץ מקצועי. אפשרויות התעסוקה ליועצי השקעות הן לרוב עבודה בבנקים, בחברות ביטוח, בבתי ההשקעות השונים, ואף ברשות ניירת ערך (הגוף הסטטוטורי שאמון על תהליך קבלת הרישיון). בנוסף, חלק מהיועצים פותחים משרד עצמאי ומעניקים שירותי ייעוץ ללקוחות פרטיים. יש לציין כי יועצי השקעות יכולים גם לעסוק גם בשיווק השקעות (תחום חדש יחסית הקיים בבתי ההשקעות המובילים).
השכר ההתחלתי של יועץ השקעות הוא כ-8,000 ₪, ולאחר שצוברים ותק ומקצועיות השכר צפוי לעלות לטווח שנע בין 15,000-12,000 ₪, כאשר יועצים בכירים ומוכשרים במיוחד יכולים אף להגיע לרמת שכר של 20,000 ₪ ומעלה.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה