מאמרים כלליים >> מה ההבדל בין גרונטולוגיה לגריאטריה

מה ההבדל בין גרונטולוגיה לגריאטריה

תוחלת החיים בישראל ובמדינות המערב נמצאת במגמת עלייה. אם בעידן הפרהיסטורי תוחלת החיים הממוצעת הייתה 20 שנים, הרי כיום ישראלי ממוצע חי כ-81 שנים. ככל שהאוכלוסייה המבוגרת גדולה יותר ומהווה נתח משמעותי מכלל האוכלוסייה, גדל הביקוש גם למענה מקצועי ולשירותים ייעודיים המותאמים לצורכי גיל הזהב.

בעולם הסיעוד יש שני תחומי ידע שונים ומרכזיים – גרונטולוגיה וגריאטריה, ולמרות ששני התחומים נשמעים לרבים כזהים לחלוטין, למעשה יש הבדל מהותי בין שני תחומי הידע. גרונטולוגיה אינה מהווה תחום בעולם הרפואה, תחום זה עוסק בחקר הזקנה מבחינה ביולוגית, נפשית וחברתית, ובתחום זה עוסקים בין היתר בהיבטים הרפואיים והפסיכולוגיים של מחלות זקנה האופייניות לגיל השלישי. גריאטריה מוגדרת כרפואה של הזקנה, התחום עוסק במחקר ובטיפול במחלות המאפיינות את בני גיל הזהב, והגריאטר הוא רופא מוסמך המתמחה בבריאות בני הגיל השלישי.

למה נדרשים אנשי מקצוע בתחומי ידע שונים בתחום הגריאטריה?

כאמור, תוחלת החיים בישראל ממשיכה לעלות, וכיום ישראלי ממוצע חי כ-81 שנים. אדם מבוגר שונה מבחינה פיזית ונפשית מאדם צעיר, יש לו צרכים ייחודיים והוא זקוק גם לטיפולים מיוחדים. קשישים חשופים למחלות זקנה שונות, אלו מחלות האופייניות לבני הגיל השלישי, למשל דמנציה, אלצהיימר ודיכאון של הגיל המבוגר. מעבר להיבט הבריאותי, לאוכלוסיית הקשישים יש צרכים ייחודיים הזקוקים למענה ראוי והולם, לדוגמה החלטה לעבור לדיור מוגן, מיצוי זכויות ועוד.

עקב העלייה בתוחלת החיים והרצון של הקשישים לחיות בכבוד, לבלות וליהנות מהחיים לאחר הפרישה מהעבודה, נדרשים אנשי מקצוע מיומנים ובעלי ידע עדכני וכלים כדי לספק מענה הן למחלות האופייניות לגיל הזקנה והן לצורכי ייעוץ וליווי בתהליך הטיפול ובקבלת החלטות הקשורות לגיל הזקנה.

יש לציין כי אוכלוסיית הקשישים זקוקה לטיפול מקצועי רב תחומי המשלב בתוכו מקצועות ותחומי ידע שונים כמו גריאטריה, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, פסיכולוגיה, טיפולים מתחום הסיעוד ובנוסף הם זקוקים לסיוע, הכוונה וייעוץ כדי לנהל אורח חיים מיטבי, למצות זכויות המגיעות להם על פי חוק, לשמור על בריאותם הגופנית והנפשית, לקבל החלטות נכונות ועוד.

כתוצאה מהעלייה בתוחלת החיים ועקב הצרכים הייחודיים של הקשישים, יש ביקוש רב לאנשי מקצוע בעלי ידע וכלים המסוגלים לספק מענה לבני גיל הזהב.

מה זה גרונטולוגיה?

גרונטולוגיה עוסקת בחקר המבוגרים ובני גיל הזהב, זהו תחום מחקר שאינו מעולמות הרפואה העוסק בזקנה. בתחום זה עוסקים בין היתר במחקר אקדמי ובגרונטולוגיה מעשית. התחום עוסק בין השאר בנושאים הקשורים לקידום הבריאות והרווחה של הקשישים, לרוב סוגיות בנושאים כמו רפואה מונעת, שיקום, דיור מוגן, זכויות משפטיות, היבטים נפשיים ועוד.

כדאי לדעת כי יש ביקוש רב לאנשי מקצוע בתחום הגרונטולוגיה, לכן רבים מעוניינים ללמוד קורס מקצועי לייעוץ גרונטולוגי, ויש הנרשמים ללימודי תואר בגרונטולוגיה.

מה זה גריאטריה?

גריאטריה היא תחום רפואי העוסק בבריאות ובתפקוד בני הגיל השלישי, ובדומה לרפואת משפחה וילדים, בתחום זה עוסקים בבריאות המטופל באופן כולל ומקיף. בתחום הגריאטריה עוסקים בין היתר בצרכים הייחודיים האופייניים לבני הגיל השלישי, בדגש על שינויים פיזיולוגיים ופתולוגיים המתרחשים בגופם של המבוגרים.

ראוי לציין כי גריאטר מתייחס למכלול הבעיות הגופניות והנפשיות האופייניות לבני הגיל השלישי, לכן הגריאטריה מספקת מענה לבעיות רפואיות, בעיות נפשיות, בעיות זיכרון וגם בעיות סוציאליות המתקיימות במקביל.

ההבדל והדמיון בין גרונטולוגיה וגריאטריה

על פניו, יש דמיון בין שני התחומים, אך כאשר מעמיקים בנושא מבחינים בהבדלים המשמעותיים בין גריאטריה לגרונטולוגיה. ההבדל המשמעותי הוא שגריאטריה הוא תחום ברפואה לעומת תחום הגרונטולוגיה שלא קשור לעולם הרפואה אלא לידע וחקר זקנה. הדמיון בין שני התחומים הוא העיסוק באוכלוסיית הקשישים, וההיבטים הבריאותיים הקשורים לשני התחומים

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה