מאמרים כלליים >> איך להתמודד עם חרדת בחינות?

איך להתמודד עם חרדת בחינות?

חרדת בחינות היא תופעה נפוצה ומוכרת לרבים, התופעה משפיעה על אנשים בכל הגילאים ובמיוחד על תלמידי התיכון וסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות. התופעה השכיחה יכולה לתקוף אותנו לפני מבחן חשוב בלימודים, "להקפיא לנו את הדם", לגרום לדופק שלנו להאיץ לגרום לתחושות של פחד משתק ובלק אאוט, לגרום לחרדה ולמתח נפשי עצום וידוע כי התופעה גורמת לתסמינים פיזיים ורגשיים.

מהן הסיבות לתופעה ואיך ניתן להתגבר עליה?

אם אתם מרגישים לחוצים מאוד לפני או תוך כדי מבחן חשוב, אתם לא לבד. מדובר בתופעה נפוצה מאוד בקרב סטודנטים בעיקר לקראת תקופת הבחינות. הרצון להצליח והפחד להיכשל יוצאים לריקוד צמוד, ולכם נותר רק להסתכל מהצד ולהתחרט שהגעתם אל המסיבה הזו. ובהחלט מדובר בדבר נוראי מבחינה פסיכולוגית, תודעתית, חברתית, רגשית ואפילו פיזית. למעשה, אפילו אלברט איינשטיין, לא פחות, היה אחד מהסובלים הידועים מהתופעה, אז תתנחמו בכך שאתם בחברה טובה של גאונים.

סיבות לתופעה

ישנם גורמים מוכרים לתופעה של חרדת בחינות, אלו לרוב גורמים אישיים ורגשיים כמו נטייה לפרפקציוניזם, פחד מכישלון, טראומות הקשורות ללמידה, חשש מהצלחה, דימוי עצמי נמוך ועוד. לעיתים התופעה נגרמת בגלל סיבות חיצונות כמו סביבת לימודים תובענית, לחץ מההורים להצליח, דרישות גבוהות מצד המרצים וכד'. כאמור, התופעה אופיינית בעיקר בקרב סטודנטים וסטודנטיות, וגם תלמידי ותלמידות התיכון אשר מתמודדים עם בחינות הבגרות.

הסיבות המרכזיות לתופעה חרדת בחינות הן:

  • פחד מכישלון – אחת מהסיבות המרכזיות לתופעה השכיחה היא חשש מוגבר מכישלון. אנשים רבים בגיל צעיר או מבוגר חוששים מאי הצלחה ומכישלון במבחנים, לכן הם עלולים לסבול מחרדה ומלחץ נפשי מוגבר לפני המבחן.
  • דימוי עצמי נמוך (ביטחון עצמי ירוד) – ביטחון עצמי נמוך וירוד מגביר את הסיכון לחרדת בחינות. הדימוי העצמי הנמוך גורם לאדם להאמין שהוא אינו מסוגל להצליח במבחן, גם אם הוא למד היטב לקראת הבחינה.
  • נטייה לפרפקציוניזם – גורם מרכזי לתופעה המוכרת, במקרים מסוימים הנטייה לפרפקציוניזם מלווה בנוקשות ובדימוי עצמי נמוך.
  • היסטוריה של כישלונות במבחנים – אדם שלא הצליח בעבר במבחנים עשוי לסבול מחרדת בחינות באופן מוגבר, והיסטוריה של כישלונות בבחינות עשויה לגרום לטראומה.
  • סביבת לימודים תחרותית – סביבת לימודים מאוד תחרותית מגבירה את הסיכון לחרדה לקראת המבחן. במקרים מסוימים אם במקום המבחן יש רעש וצפיפות - עשויים שלא להצליח במבחן. גם תחושת לחץ בכיתה שבה נבחנים מגבירה את הסיכון לחרדת בחינות.
  • דרישות גבוהות מצד ההורים ו/או המרצים – דרישות גבוהות של ההורים ו/או המרצים הן גורם מרכזי לתופעה הידועה.
  • פחד מהצלחה – במקרים מסוימים סובלים מחרדה לקראת המבחן בגלל פחד מהצלחה.
  • מיומנויות למידה לקויות – תלמידים או סטודנטים בעלי מיומנויות למידה לקויות חווים יותר את התופעה, גם אם הם למדו היטב לקראת הבחינה. כמו כן, סטודנט שיודע כי הוא לא למד מספיק עלול לסבול מהחרדה בעוצמה כזו או אחרת לקראת המבחן.

איך מתגברים על התופעה?

יש שיטות שונות שיכולות לסייע לתלמידים ולסטודנטים להתגבר על חרדת בחינות, לדוגמה:

  • הכנה טובה יותר לקראת המבחן – חשוב להשקיע בלימודים ולהיערך נכון לקראת הבחינה. אם משקיעים בהכנות ובלמידה לפני הבחינה הסיכוי להצליח בה גובר, וגם נמנעים מלחץ נפשי מיותר.
  • תרגול טכניקות הרפיה – אחד השיטות היעילות ביותר להימנע מהתופעה היא לתרגל טכניקות שונות של הרפיה. ניתן לתרגל יוגה, מדיטציה, דמיון מודרך, נשימות עמוקות או לצאת להליכה ממושכת בחוף הים או בפארק קרוב. כמו כן, אפשר להאזין למוזיקה מרגיעה.
  • חשיבה חיובית – מומלץ לחשוב באופן חיובי כדי להגביר את הביטחון העצמי ולהגיע בגישה חיובית ונכונה למבחן.
  • לשלב מפגשים משפחתיים וחברתיים – כדי להפחית לחץ לפני הבחינה כדאי לזכור כי יש חיים מעבר ללימודים לבחינות, וכדאי לתכנן נכון את זמן הלימודים ולשלב פעילות חברתית ולא לשכוח לבקר את ההורים.
  • טיפול מקצועי – לאנשי המקצוע יש ניסיון רב והם יכולים לסייע לכל אדם שסובל מחרדת בחינות, יש מגוון שיטות טיפול, לרוב טיפול בשיחות או בהיפנוזה.

מידע נוסף נמצא בעמוד שירותים לסטודנט

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה