תמונת רקע
מאמרים כלליים >> השלמת בגרויות או מכינה - מה עדיף?

השלמת בגרויות או מכינה - מה עדיף?

הדרישות בשוק העבודה בישראל משתנות אחת לתקופה, כיום הדרישה המינימלית למגוון משרות איכותיות היא לפחות תואר ראשון. לכן, ישראלים רבים נרשמים למוסדות השונים להשכלה גבוהה, וכדי להתקבל לפקולטה למשפטים, לחשבונאות, למנהל, ממשל ומשפט ולמגמות נוספות – יש לעמוד בתנאי הקבלה הנדרשים בכל מגמה.
חלק מהמועמדים מגלים בתהליך הרישום למכללה כי ציוני הבגרות שלהם נמוכים ולא עומדים בתנאי הקבלה למגמה בה הם רוצים ללמוד, ויש גם מועמדים ללא תעודת בגרות מלאה או עם ציון נמוך במקצועות הליבה כמו מתמטיקה, אנגלית ועברית. אם מגלים כי לא עומדים בתנאי הקבלה אין צורך להתייאש ולוותר על לימודים לתואר ראשון, מאחר והמכללה מציעה מכינה קדם אקדמית במסלול ייעודי המותאם למסלול הלימודים במגמה. יש אפשרות נוספת להתקבל ללימודים באמצעות שיפור והשלמת בגרויות. מועמדים למגמות השונות במכללה מתלבטים איזו דרך טובה ועדיפה יותר עבורם – מכינה או השלמת בגרויות, ואנחנו הכנו כתבה כדי לעשות סדר בנושא.

למי מתאים ללמוד במכינה הקדם אקדמית ולמי כדאי להשלים בגרויות?

כדי להתקבל לתואר ראשון במדעי החברה והרוח יש לעמוד בתנאי הקבלה הנדרשים, ביניהם תעודת בגרות מלאה, ציון עובר במתמטיקה ברמה של 3 או 4 יח"ל בהתאם למגמה, אנגלית ברמה של 3 יח"ל ועברית. לא מעט מועמדים למכללה לא עומדים בתנאי הקבלה, וכאמור, באפשרותכם לבחור באחת משתי דרכים כדי להתקבל ללימודים לתואר ראשון: מכינה או השלמת בגרויות. יש הבדלים משמעותיים בין שתי האפשרויות:

  • משך הלימודים – המכינה הקדם אקדמית במכללה נמשכת כ-4.5 חודשים בלבד, התלמידים במכינה לומדים 32 שעות שבועיות. משך הזמן הנדרש להשלמת בגרויות הוא לרוב ארוך יותר, בהתאם לכמות הבגרויות שיש להשלים. חשוב לזכור כי נדרשים מספר חודשים כדי להשלים בגרות במקצוע אחד, לכן אם צריך להשלים 3 בגרויות או יותר יש להשקיע בלימודים לפחות שנה, אך לרוב נדרש יותר זמן כדי להשלים את תעודת הבגרות ולהוציא ציונים גבוהים.
  • למי מתאים – השלמת בגרויות לבד או באמצעות רישום לקורסים בבתי ספר מקצועיים להשלמת בגרויות מחזירה את התלמיד לספסל הלימודים כמו בבית הספר, בעוד הלימודים במכינה משקפים את הלימודים באקדמיה והתלמידים זוכים לכלים מתקדמים ומפתחים מיומנויות הנדרשות בהמשך ללימודים לתואר ראשון.
  • תוכנית הלימודים – במכינה הקדם אקדמית הייעודית למדעי החברה והרוח לומדים את המקצועות הבאים: מתמטיקה, אנגלית, מבוא לתורת המשפט, מושגי יסוד בכלכלה, אוריינות אקדמית, יישומי מחשב ואסטרטגיות למידה. בקורס להשלמת בגרות לומדים רק מקצוע אחד, לעומת הידע הרב תחומי במכינה.
  • תנאי קבלה – להשלמת בגרויות אין תנאי קבלה ספציפיים, כל אחד יכול להשלים בגרויות בזמנו החופשי, יש אפשרות ללמוד בבית ספר מקצועי, ללא תנאי קבלה לנרשמים. כדי להתקבל למכינה יש לעמוד בתנאי הקבלה הבאים: 12 שנות לימוד ולפחות 14 יחידות בגרות.
  • היכן לומדים – תלמידי המכינה הקדם אקדמית לומדים במכללה בה הם מעוניינים להמשיך ללמוד לתואר ראשון במדעי החברה הרוח, לעומת תלמידים המשלימים בגרויות שיכולים ללמוד לבד בבית או בבית ספר המציע השלמת בגרויות.
  • המשך לימודים – מי שהשלים בגרויות נדרש להירשם למכללה ועליו לעמוד בתנאי הקבלה, לעומת בוגרי המכינה הקדם אקדמית הממשיכים ללימודים לתואר ראשון במגמה המועדפת עליהם במכללה, כל עוד הם סיימו את המכינה עם ממוצע סופי בציון 80 וציון 60 ומעלה בכל אחד מהמקצועות הנלמדים.

סיכום

צעירים רבים שאינם עומדים בתנאי הקבלה ללימודים לתואר ראשון מתלבטים בין מכינה קדם אקדמית במסלול ייעודי לבין השלמת בגרויות. לכל אפשרות יש יתרונות וחסרונות, אך חשוב לזכור כי הלימודים במכינה מקנים לא מעט יתרונות, ובמהלך הלימודים במכינה רוכשים מיומנויות הנדרשות בהמשך ומגיעים מוכנים יותר ללימודים לתואר ראשון.

בגלל שהגעתם עד לכאן אז אנחנו מניחים שעזרנו לכם פחות להתלבט, אתם מזומנים להיכנס לעמוד מכינה קדם אקדמית במסלול ייעודי  למדעי החברה והרוח.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה