תמונת רקע
מאמרים כלליים >> סקירה על מקצועות העתיד

סקירה על מקצועות העתיד

המאה ה-21 מתאפיינת בחידושים רבים ומשמעותיים ובעיקר בהתפתחות טכנולוגית מואצת המשפיעה על כל תחומי החיים, בין היתר גם על תחומי העיסוק. בעשור האחרון צצו תחומי עיסוק חדשים שלא היו בעבר כתוצאה מהקדמה הטכנולוגית לכן נוצרו מקומות עבודה חדשים, ובמקביל יש תחומי עיסוק שנעלמים וחולפים מהעולם.
אמנם, אף אדם לא יכול לנבא מה יקרה בעתיד ואילו מקצועות יהיו מבוקשים ופופולריים בעתיד הקרוב ובמיוחד בעשור הקרוב. יחד עם זאת ניתן למצוא לא מעט רמזים כבר עכשיו כדי להבין אילו מקצועות יהיו מבוקשים, וניתוח נכון של מגמות בשוק התעסוקה, התפתחויות טכנולוגיות, שינויים דמוגרפיים וטרנדים עולמיים יכולים לסייע לכולנו להבין מה כדאי ללמוד היום כדי ליהנות מקריירה מובטחת ויציבה בעתיד הקרוב והרחוק.

חשיבות הזיהוי המוקדם של שינויים בעולם התעסוקה

גורמים רבים בעולם התעסוקה, ובמיוחד מעסיקים, מוסדות להשכלה גבוהה וממשלות, כל אלו ועוד מכירים בחשיבות זיהוי הטרנדים, המגמות והשינויים בשוק העבודה על מנת לתכנן ולהתאים את כוח האדם וההון האנושי לצרכים המשתנים של המעסיקים בשוק העבודה. יש לציין כי מבנה שוק העבודה בארץ בפרט ובעולם בכלל מושפע משינויים דמוגרפיים, חברתיים, טכנולוגיים, כלכליים ועוד. זיהוי נכון של השינויים הצפויים בשוק העבודה חשוב גם עבור הצעירים המתכננים ללמוד באקדמיה ועבור אקדמאים השוקלים לעשות הסבה מקצועית לתחום חדש כדי להבטיח את עתידם.
ללא ספק ההתפתחות הטכנולוגיות המהירות בעשור האחרון השפיעו באופן משמעותי על מבנה שוק העבודה, זו הסיבה מדוע צעירים רבים מתמקדים בלימודי הייטק וטכנולוגיה, ויש מקצועות שכבר עכשיו ידוע כי הם מהווים חלק ממקצועות העתיד, למשל מכשור רפואי ומדעי הבריאות. עם זאת, יש להתייחס גם לשינויים בענפים אחרים ולא רק בפן הטכנולוגי, מאחר וגם מקצועות פופולריים עוברים שינוי משמעותי ובעיקר בתחומים כמו חשבונאות, משפטים, רפואה ובריאות, מנהל ממשל ופוליטיקה.

שינויים במבנה שוק העבודה על רקע התפתחויות טכנולוגיות

מחקרים רבים נערכו בשנים האחרונות כדי לבדוק את הקשר שבין מבנה שוק העבודה לבין ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות. כדאי לדעת כי החל מהמאה ה-18, ובעיקר במאה ה-19, נשמעו קולות של עובדים וארגונים שחששו מההתפתחות הטכנולוגית המהירה שתביא לאובדן מקומות עבודה בגלל החלפת העובדים במכונות ורובוטים. למרות החשש בעבר, ההתפתחות הטכנולוגית דווקא יצרה מקצועות חדשים ושינתה את האופי של המקצועות הקיימים, לכן אין צורך לחשוש מהקדמה, אך כדאי להיות עם האצבע על הדופק ולהבין מה כדאי ללמוד ואילו מקצועות בעתיד הקרוב יהיו פופולריים ומשתלמים מבחינת תעסוקה וקריירה.
למעשה, בכל המקצועות יש שינויים משמעותיים עקב תהליכי האוטומציה והדיגיטציה בשוק העבודה והרכב המקצועות, ויש מקצועות שצפויים להיעלם ויש מקצועות שצפויים להתחזק ובהם העובדים יידרשו לידע עדכני ורב תחומי, למשל משפטים וחשבונאות.

מקצועות העתיד שכדאי לעקוב אחריהם ולהתמחות בהם

רפואה ומדעי הבריאות – אחד התחומים שעובר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, יש ביקוש רב לעובדים מיומנים במערכות הבריאות השונות, לאנשי פיתוח, להנדסאי מכשור רפואי ועוד. חשוב לזכור כי הרפואה מתקדמת וכתוצאה מכך תוחלת החיים עולה, וכבר עכשיו ניתן לזהות מגמות בשוק העבודה וביקוש רב לאנשי מקצוע המסוגלים לסייע לבני גיל הזהב, למומחים לשיקום ולמומחים בתחומים כמו תזונה, כושר גופני, תקשורת, פסיכולוגיה ויש ביקוש למנהלים מיומנים במערכת הבריאות.
חשבונאות ופיננסים – לימודי חשבונאות מבטיחים לבוגרים תעסוקה בשפע וידע עדכני הנדרש לאור השינויים הרבים בעולם הכלכלה והפיננסים. אם בעבר הלא רחוק רבים חשבו כי ראיית חשבון היא מקצוע שיחלוף מהעולם, למעשה המגמה השתנתה וכיום רואי חשבון עוסקים בקשת רחבה של תחומים, והם חייבים להחזיק בידע עדכני ורב תחומי מאחר והעולם הפך לכפר גלובלי, יש יותר חברות בינלאומיות, אפשרויות השקעה ועוד.
משפטים – רבים טוענים כי יש עודף במשפטנים ובעורכי דין בארץ, אך עדיין מדובר במקצוע מבוקש ופופולרי, וכמובן במקצוע יוקרתי. לימודי משפטים מכשירים את הסטודנטים למבחני הלשכה ולעריכת דין, עם זאת תכני הלימוד כיום הם עדכניים ומותאמים לשינויים הרבים בכל תחומי החיים. בעתיד הקרוב עורכי דין יהיו חייבים להיות בעלי ידע רב תחומי ולשלוט בטכנולוגיה, לכן הצפי הוא ביקוש לעורכי דין המתמחים בדיני תקשורת, טכנולוגיה, זכויות קניין, דיני חברות ותאגידים, פיננסים, ובמיוחד לעורכי דין עם ידע ביזמות ומנהל עסקים.
מנהל ממשל ופוליטיקה - הסביבה הציבורית כמו גם מערכות הממשל והפוליטיקה השתנו מאוד לאורך השנים, יש ביקוש רב לאנשי מקצוע ולמנהלים בעלי ידע רב תחומי ומגוון, לרבות ידע טכנולוגי, וכיום מקבלי ההחלטות בתחום הפוליטי והמדיני נשענים על איסוף, ניטור וניתוח מידע באמצעות טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית. כמו כן, בעתיד הקרוב צפויה דרישה לבוגרי מנהל ממשל ופוליטיקה המתמחים בניהול קמפיינים, לובינג, ניהול משברים, תמיכה בקהילה, ניהול מלכ"רים ועוד.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה