תמונת רקע
מאמרים כלליים >> טיפים ללמידה בשיעור מקוון

טיפים ללמידה בשיעור מקוון

משבר הקורונה הגביר את העניין של מערכות החינוך השונות בגישת הלמידה המשולבת, כלומר למידה היברידית, על מנת לספק מענה לתלמידים, לסטודנטים ולצוותי ההוראה ולאפשר לימודים רציפים גם במצבי חירום. אמנם, גישת הלמידה המשולבת אינה חדשה והיא מוכרת בעולם החינוך כבר יותר מעשור, אך בתקופת הקורונה הלמידה המשולבת הפכה לגישה פדגוגית מועדפת וחשובה מאוד, וניתן לראות כיצד מערכת החינוך לילדים ובני נוער והמוסדות להשכלה גבוהה מאמצים את הגישה ומקדמים אותה כדי לאפשר לתלמידים ולסטודנטים לרכוש השכלה גם בעיתות משבר, והמומחים מנסים ליישם את העקרונות גם במצבי שגרה.

חוויית למידה חדשנית המבטיחה מגוון יתרונות

בגישת הלמידה המשולבת (למידה היברידית) משלבים בין לימודים פרונטליים במוסד החינוך לבין למידה מרחוק, כלומר למידה מקוונת. כיום, סטודנטים יכולים להירשם ללימודי תואר ראשון או ללימודי הנדסאי ולהשלים את כל התואר באמצעות למידה מקוונת וללא נוכחות פיזית בשיעורים המתקיימים במכללה או באוניברסיטה.
כדאי לדעת כי מודל הלמידה המשולבת לוקח את היתרונות של הלמידה מרחוק והלמידה הפרונטלית, והגישה החדשה יחסית מאפשרת למידה עצמאית תוך תמיכה רציפה של צוות ההוראה. ללמידה מרחוק יש היבטים ייחודיים שחשוב להתייחס אליהם מאחר ויש המתקשים להסתגל ללמידה באמצעות שיעורים מקוונים, ובנוסף הלמידה המקוונת דורשת חיבור חזק ויציב לאינטרנט, מחשב נייח או נייד, מצלמת רשת ומיקרופון איכותי, הקפדה על זמני השיעורים ועוד.
למעשה, המעבר ללמידה ההיברידית מקנה יתרונות רבים ומשמעותיים לסטודנטים ולמרצים, בגישה זו משלבים בין שיטות למידה עדכניות ומתקדמות יותר לבן הלמידה הפרונטלית והמסורתית בכיתות, ובמהלך הלימודים הסטודנטים משתמשים בפלטפורמות מתקדמות טכנולוגית כמו זום ואפליקציות אחרות, הם רוכשים ידע והשכלה בדרכים חוויתיות יותר כמו סרטונים ביוטיוב, צפייה משותפת או עצמאית בהרצאות בערוץ TED, מאזינים לפודקאסטים ועוד. הלמידה היא רב ערוצית לכן הסטודנטים זוכים לחוויית למידה מתקדמת, מעניינת ואיכותית יותר, וגם המרצים יכולים ללמד ולהעביר את הידע בצורה יעילה ומעניינת וניתן לפתח יכולות למידה, מחקר וביקורת גם באמצעות שיעור מקוון.

טיפים לסטודנטים הלומדים בשיעורים מקוונים

המעבר ללמידה מרחוק בשילוב שיעורים פרונטליים המתקיימים בכיתות הלימודי במכללה מאפשר לסטודנטים לרכוש השכלה גבוהה וללמוד תואר המתאים את עצמו אליהם, בקצב אישי. כדאי לדעת כי במרכז האקדמי נערכו מראש לקראת פתיחת שנת הלימודים באקדמיה וכיתות הלימוד צוידו במסכי ענק המציגים את הסטודנטים שלומדים מרחוק וכך בחלק מהשיעורים הפרונטליים המשתתפים זוכים לחוויית למידה משותפת.
כמו כן, השיעורים הפרונטליים מוקלטים והסטודנטים יכולים לצפות בהם בזמנם הפנוי כדי לחזור על החומר הנלמד, להעמיק את הידע וכו'. מעבר לשיעורים המוקלטים הסטודנטים זוכים לעזרי לימוד מתקדמים וחדישים וכך הם יכולים להעמיק את הידע ולרכוש השכלה נוספת בזמנם החופשי ובקצב האישי שלהם, לדוגמה בעזרת האזנה לפודקאסטים, צפייה בסרטונים ועוד.

המומחים ממליצים ליישם את הטיפים הבאים שנועדו לסייע לסטודנטים הלומדים מרחוק:

  • מקום למידה נוח – מומלץ לבחור מקום נוח ללמידה מקוונת ומרחוק, חשוב לוודא כי החיבור לאינטרנט יציב וחזק, ועדיף ללמוד במקום שקט וללא רעש סביבתי וגורמים העלולים לייצר הסחות דעת. אם משתתפים בשיעור המקוון מהבית כדאי לשבת בפינת עבודה מוארת ושקטה, ואפשר ללמוד גם כאשר יושבים בסלון או בפינת האוכל, אך הטלוויזיה והמקרר הקרוב עלולים להפריע.
  • ציוד נוח ואיכותי – שיעור מקוון מתקיים במרחב הקיברנטי לכן יש לדאוג למחשב נייח או נייד עם מצלמת רשת, מיקרופון, אוזניות או רמקולים וציוד נוסף בהתאם לצורך. מומלץ להימנע משימוש בטאבלטים וסמארטפונים במהלך הלמידה המקוונת בגלל המסך הקטן.
  • לחזור על השיעור הקודם – אחד היתרונות המרכזיים של הלימדה המקוונת הוא האפשרות לצפות בשיעורים מוקלטים לכן כדאי לסטודנטים לנצל את הזמן ולצפות בשיעור הקודם כדי לחזור על החומר הנלמד ולהגיע מוכנים לשיעור המקוון הבא.
  • לתקשר עם המרצה – הלמידה מרחוק מאפשרת לסטודנטים להשתתף בשיעור המקוון, לשאול שאלות ועוד. מאחר ויש נטייה לאבד ריכוז במהלך השיעורים המקוונים כדאי לשמור על תקשורת עם המרצה בזמן השיעור וכך משפרים את ההבנה ומתרכזים טוב יותר.
  • תכנון שבועי – חשוב להכין טבלה המציגה את מועד השיעורים המקוונים כדי לא לפספס אותם וכדי לא לפתח פערי לימוד או לפספס שיעורי בית.
  • להתמקד בשיעור – חשוב להקשיב לדברי המרצה ולעקוב אחר המתרחש בשיעור המקוון, לכן גלישה באתרים אחרים במקביל גורמת להסחת דעת ולחוסר ריכוז.

למידה מרחוק מבטיחה לא מעט יתרונות לסטודנטים, בשיטה זו משלבים בין שיעורים מקוונים ללמידה פרונטלית, משלבים עזרי למידה חדשניים, זוכים לגישה מהירה למידע הנדרש וחוויית הלימודים משתפרת.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה