תמונת רקע
מאמרים כלליים >> תקנות בית משפט מיהו מגשר

תקנות בית משפט מיהו מגשר

תקנות בתי המשפט (גישור), תשנ"ג-1993, מגדירות את הליך הגישור כהליך ליישוב סכסוך הנעשה יחד עם בעלי הדין, ההליך כולל בירור הנושאים המצויים במחלוקת בין בעלי הדין, גילוי מידע הדרוש ליישוב הסכסוך והצעה של מספר אפשרויות לפתרון המחלוקות.
הליך הגישור הוא אלטרנטיבה יעילה ומהירה לדיונים הממושכים בבתי המשפט, ניתן לעבור הליך גישור במגוון תחומי חיים, לדוגמה סכסוכים עסקיים, דיני אישות, הסכמי גירושין ועוד. כיום, רבים מעדיפים לפנות למגשר מוסמך על מנת ליישב סכסוכים ולפתור קונפליקטים בהסכמה, זו חלופה אטרקטיבית להתדיינות בבית המשפט, ובנוסף ההליך מפחית את העומס הרב בערכאות המשפטיות בארץ.

מיהו מגשר ומהן הסמכויות שלו?

חשוב להדגיש כי אין עדיין בישראל חוק המגדיר מיהו מגשר, וכל אדם יכול לעבור קורס גישור ולעסוק בנושא, למעט מגשרים מטעם בתי המשפט. הליך הגישור צובר תאוצה בשנים האחרונות בגלל יתרונותיו, וצדדים שנקלעו לסכסוך ביניהם רשאים לפנות למגשר, גם לאחר שהחל הליך משפטי בין הצדדים.
מגשר מנסה לסייע לבעלי הדין, כלומר לצדדים הנמצאים בסכסוך, להגיע להסדר גישור באמצעות ניהול משא ומתן באווירה חופשית, אך אין למגשר סמכות להכריע בסכסוך. לכן, תפקידו של המגשר הוא לאתר את עיקרי המחלוקות הקיימות בין הצדדים לסכסוך, ליצור אפיק הידברות בין הצדדים המסוכסכים ולמצוא פתרון המקובל על שני הצדדים.

מגשר מוסמך מטעם בתי המשפט

מאחר ואין עדיין חוק בישראל הקובע מיהו מגשר, וכיוון שאין דרישה שהמגשר יהיה משפטן או בעל תואר אקדמי מסוים, הוחלט להטיל חובות מסוימות רק על מגשרים מטעם בתי המשפט, והחובות העיקריות הן:

  • המגשר חייב לנהוג בהגינות כלפי שני הצדדים, עליו לפעול בתום לב וללא משוא פנים.
  • מגשר חייב לסרב למנוי המוצע לו אם קיים חשד לניגוד עניינים או במקרה שיש לו קשר לאחד הצדדים.
  • המגשר לא רשאי לעשות שימוש במידע המוצג לפניו בהליך הגישור.
  • אסור למגשר לשתף מידע עם אחד או שני הצדדים המעורבים בסכסוך.
  • המגשר מטעם בית המשפט לא רשאי לייעץ לבעלי הדין בתחום מקצועי שלא נמצא בתחומי ההתמחות שלו.
  • המגשר לא רשאי לספק חוות דעת מקצועית גם אם השאלה נמצאת בתחום המומחיות שלו.
  • המגשר לא יכול להפוך לצד להסכם אליו מגיעים הצדדים ואסור לו לקבל זכויות או חובות על פי ההסכם המתגבש בין הצדדים.

כדי להיות מגשר יש ללמוד קורס גישור מקצועי, משך הקורס כ-60 שעות אקדמיות ויש להשתתף ב-10 מפגשים. בוגרי הקורס העומדים בכל הדרישות מקבלים תעודת סיום המאפשרת להם להציע שירותי גישור בתחומים שונים.
כדי להיות מגשר מטעם בתי המשפט נדרש קורס נוסף, כך גם לגבי מגשרים בענייני משפחה.
תקנות הגישור החדשות מסוף שנת 2019 חידדו את הדרישות מהמגשרים ומהליכי הגישור, כך לדוגמה התקנות החדשות קובעות כי במקרה שבעלי הדין לא מגיעים להסכמה על מינו מגשר הם יופנו ליחידת הגישור כדי לבחור מגשר המתאים למאפייני הסכסוך על פי תקנה ד1, וכל עוד שכר הטרחה לא גבוה משכר הטרחה המרבי.

בקשה להיכלל ברשימת המגשרים

כדי להופיע ברשימת המגשרים ולקבל פניות מבעלי דין יש לעבור קורס גישור (60 שעות אקדמיות), לעבור הערכה כללית לבחינת כישורים ומיומנויות, להיות בעל תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר ולהוכיח לפחות 5 שנות ניסיון בתחום העיסוק. יש להגיש בקשה מסודרת למחלקת הגישור של הרשות השופטת.
מחלקת הגישור אחראית על רשימת המגשרים לבתי המשפט, על פי התקנות החדשות שנקבעו. מגשר המעוניין לעסוק בגישור משפחה חייב לעמוד בתנאים נוספים כמו מעבר קורס לגישור בענייני משפחה, תואר ראשון רלוונטי מתחומים כמו פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית וכד'.

 

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה