מאמרים בנושא ניהול >> תתפלאו: המפתח לעולם העסקים מתחיל דווקא בלימודי חשבונאות

תתפלאו: המפתח לעולם העסקים מתחיל דווקא בלימודי חשבונאות

13/06/18 פורסם | mako וקריירה לימודים | עופר אסנת

חשבונאות -לא מה שחשבתם

כיצד הפך מקצוע בעל סטיגמה אפרורית לאחד מעמודי הברזל של הכלכלה בישראל? ומדוע עוד ועוד בעלי עסקים מהמובילים במשק בוחרים להתחיל את הדרך כרואי חשבון? כל מה שרציתם לדעת על המקצוע שאף עסקה גדולה לא מתבצעת בלעדיו .

מה משותף לרקפת רוסק עמינח, ארז ויגודמן וסמדר ברבר צדיק? ובכן, המשותף לכל ארבע האושיות הכלכליות הללו, כלומר מעבר לכך שהם מושכים בחוטי כלכלת מדינת ישראל, הוא שכולם למדו ועסקו בראיית חשבון. כן, מתברר שהמקצוע הזה יכול להוות מקפצה לתפקידי על נחשקים.

כולנו קוראים הרבה על סטארט אפים ומפנטזים על אקזיטים בשנים האחרונות. בכל העסקאות האלה מעורב בדרך כלל רואה חשבון", מגלה ד"ר רוני לזר, רואה חשבון וראש בית הספר לחשבונאות במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט בהוד השרון. "אין בעולם עסקה, הנפקה, מיזוג או רכישה שיוצאים לדרך ללא איש כספים שמבין במיסי העברה, מיסוי בינלאומי ואסטרטגיות נוספות שקשורות לעולם הכספים. מי שבפועל עושה את העבודה ומביא את העסקה לביצוע הם רואי החשבון".

בקיצור, אנשים אוהבים להיות חלק מעולם העסקים

"הרבה יותר מכך. מקצוע החשבונאות אולי לא נראה סקסי במבט ראשון, אבל הוא אתגר מרתק לכל מי שכסף ועסקים מעניין אותם. שחשוב להם להיות בפרונט ולהוביל תהליכים מורכבים, כמו גם לשלוט בהכרעות הגורליות שמתרחשות מאחורי הקלעים. אנשים שרוצים להבין מה מניע עסקים וחברות", מדגיש ד"ר לזר. "הרבה מאד רואי חשבון בכירים מהווים היום את עמודי התווך בשוק העסקים בארץ ובעולם, בין אם כאנשי עסקים בעצמים ובין אם כיועצים הקרובים ביותר לאנשי העסקים המובילים. כמו שאנשים לא מבצעים תהליכים מורכבים בלי ייעוץ משפטי של עורך דין, אנשי עסקים בישראל לא מבצעים עסקאות ללא אישור של רואה חשבון".

מה הן התכונות הדרושות כדי להצליח בתחום ראיית חשבון?

"הבנה עסקית, הבנת תהליכים כלכליים, הבנה כיצד מתנהל המשק וראיית מקרו. זה הרבה מעבר לניהול דו"חות עסקיים. כל מי שעומדים כיום בראשות משרדי ראיית חשבון גדולים הם הרבה יותר ממגישי דו"חות לרשויות המס".

הם ודאי בעלי יכולות מתמטיות גבוהות.

"דווקא לא חייבים יכולות מתמטיות גבוהות כדי להצליח. חשבונאות היא לא מתמטיקה, אלא שפת עסקים. ידע של 4 יחידות במתמטיקה, לפעמים אפילו ידע של 3 יחידות, מספיק", טוען ד"ר לזר, "מה שבאמת נחוץ כדי להתנהל ולהצליח בעולם ראיית החשבון זה עניין בעולם העסקי. מעבר לזה, צריך להיות אדם מתודי ומסודר, שיכול להשתלט על לוגיקה וחוקים. אדם שמסוגל ליישם הבנה וחומר, ולא לפתור תרגילים. יש כיום תחום שלם של יועצי השקעות ואנליסטים שמסוגלים באמצעות ניתוח של דו"חות כספיים לצפות הצלחה או כישלון של חברות, שמבינים בכלכלה בינלאומית ומכירים חברות בינלאומיות"

לימוד חשבונאות יכול להיות גם מקפצה לפוליטיקה או למגזר הציבורי?

"בהחלט", טוען ד"ר לזר בנחרצות, "רקפת רוסק עמינח (מנכ"לית בנק לאומי) וסמדר ברבר צדיק (מנכ"לית קבוצת הבינלאומי), הן דוגמאות לכך. ארז ויגודמן היה מנכ"ל של חברות מהגדולות במשק - כמו עלית-שטראוס, מכתשים אגן וטבע - הוא נחשב עד לאחרונה לאליל בעולם העסקים. מי שהולך ללמוד חשבונאות לא יודע מראש מה יהיה המסלול והיכן ימצא את עצמו בסופו של דבר. להיות רואה חשבון זה כבר מזמן לא מקצוע אפרורי, ששייך לאנשים חמורי סבר שיושבים מול השולחן יום שלם ובודקים מספרים".

ניתן להגיע למשרות הכי נחשקות בארץ ובחו"ל

ד"ר לזר טוען כי כיום מי שהולך להיות רואה חשבון מתחיל אמנם את הקריירה במשרד רואי חשבון שנותן שירותי ייעוץ וביקורת מיסים, אבל בשלב מאוחר יותר יכול להתפתח למגזר הציבורי, הפרטי, להיות חשב, מנהל כספים, מנכ"ל של חברה וכו'. "רואי חשבון הם אנשים מקצועיים מאד ובעלי ידע ספציפי, שבנסיבות הנכונות יכול להביא אותם למשרות הנחשקות ביותר בישראל ובחו"ל", הוא אומר ומוסיף: "בחוג במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט בהוד השרון, המטרה העיקרית שלנו היא כמובן אחוזי השמה גבוהים לתלמידים שלנו. אנחנו נותנים לתלמידים יחס אישי, ולכולם יש את מספר הטלפון הפרטי שלי, כראש החוג, כך הם יכולים לפנות עם כל שאלה, בעיה או צורך"

ד"ר לזר אף משתף שיש לחוג הצלחות באחוזים גבוהים, ליתר דיוק 97 אחוז הצלחה בבחינות המועצה. "ואם זה לא מספיק מרבית הבוגרים שלנו נחטפים למשרדים מעולים מיד עם סיום הלימודים, ומתחילים את הקריירה שלהם ברגל ימין", הוא מוסיף. "יש לנו בישראל הרבה שיתופי פעולה עם משרדים בינלאומיים", הוא מדגיש ומציג יתרון נוסף שחשוב לקחת בחשבון: "זהו אחד התחומים בהם החוקים והכללים שיש בישראל זהים לאלה שיש בארצות הברית ובאירופה, כך שאפשר בקלות רבה לעשות את המעבר ממשרד גדול בישראל לדסק בניו יורק, לא צריך ללמוד מחדש את חוקי המדינה כי אתה כבר חלק מאותו עולם בינלאומי. זה לא רק תחום מקומי".

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה