מאמרים בנושא ניהול >> מה זה שוק ההון

מה זה שוק ההון

שוק ההון הוא מושג מוכר ונפוץ מאוד הנמצא בשימוש נרחב ויומיומי בתקשורת, ברשתות החברתיות, בשיחות חולין במקום העבודה, במפגשים חברתיים ומשפחתיים ועוד. רובנו מכירים את המושג שוק ההון אך לא באמת מבינים אותו, ורבים מאיתנו יודעים כי באופן כללי הכוונה לשוק ניירות הערך, כלומר מניות ואגרות חוב.

המושג שוק ההון מתייחס למערכת גדולה, מסועפת ומורכבת מאוד הכוללת שחקנים מרכזיים כמו בנקים, ממשלות, בתי השקעות, חברות ביטוח, קרנות הון מגוונות, בורסות לניירות ערך ועוד. בשוק ההון נפגשים גורמים שונים הזקוקים למימון, ביניהם יזמים המעוניינים לפתח עסק או מיזם כלשהו וממשלות המעוניינות לגייס הון מהציבור הרחב, ובשוק זה ישנם משקיעים מיומנים וגורמים נוספים שמעוניינים להשקיע את כספם כדי להשיג תמורה כלשהי ולהרוויח.

לכן, כדאי לרכוש ידע, כלים והבנה במערכת שוק ההון ובמכשירי ההשקעה הקיימים, והידע בתחום זה יכול לסייע לנו לנהל השקעות, לגייס כספים עבור חברות מסחריות, לרבות חברות הייטק וחברות הזנק, למנף רווחים ולייצר הכנסה גבוהה, ובנוסף נוכל להתברג בתפקידי מפתח בארגונים מובילים ובחברות פיננסיות בארץ ובחו"ל. חלק מהכישורים האלה ניתן ללמוד אצלנו במסלולי לימוד של תארים השייכים לפקולטה מנהל עסקים.

*חשוב לדעת כי המידע בכתבה זו אינו מהווה המלצה על השקעה כזו או אחרת בשוק ההון או בכל מכשיר השקעה אחר, ומטרת הכתבה היא לספק מידע כללי וידע בסיסי על המושגים הבולטים והמרכזיים הרלוונטיים בשוק ההון.

מהו שוק ההון?

כאמור, שוק ההון מהווה זירה ומקום מפגש בין סוחרים בניירות ערך ומכשירים פיננסיים אחרים לבין גורמים אחרים המעוניינים לקנות ולמכור ניירות ערך מסוגים שונים. ללא ספק שוק ההון מהווה את אחר מהמרכיבים במרכזיים והחשובים ביותר בעולם הכלכלה. בזירת המסחר בשוק ההון משתתפים שחקנים שונים ובהם בנקים, ברוקרים (סוחרים בניירות ערך ובמכשירים נוספים), מוסדות פיננסיים (חברות ביטוח, בתי השקעות, קופות גמל, קרנות נאמנות ועוד), ממשלות, חברות וארגונים.

נהוג לחלק את שוק ההון לשני שווקים מרכזיים – שוק המניות ושוק אגרות החוב. כדאי לדעת כי בשוק ההון כל אחד מאיתנו יכול לנתב את כספו הפנוי והנזיל להשקעות שונות על מנת לייצר ערך כלכלי ולהשיג תשואה ורווחים גבוהים. בפועל בשוק זה נפגשים חברות וממשלות הזקוקות למימון עם חברות אחרות ואנשים פרטיים שמעוניינים להשקיע את הונם לצורך יצירת ערך כלכלי.

בתוך כך, שוק ההון מאפשר ליזמים ולגופים נוספים לגייס הון רב עבור המיזמים שברצונם להקים ועבור מימוש הזדמנויות עסקיות כמו הקמת מפעלים. בשוק זה יש מגוון סוגים של פעילויות ועסקאות, הן בבורסה עצמה והן מחוצה לה. מעבר למסחר המתקיים בין משקיעים שונים ובהם חברות מסחריות, שוק ההון הוא כלי מרכזי עבור ממשלות מאחר שהוא מאפשר להן לייצב את המשק המקומי ולגייס הון רב מהציבור לטובת השקעות בהווה, והממשלות מחזירות את המימון למשקיעים לאורך שנים קדימה.

גם אם אנחנו לא מבינים בכלכלה, בעסקים ובפיננסים, לרבות בפעילות המתבצעת בשוק ההון, עלינו לזכור כי חלק מכספנו מושקע בשוק ההון בדרך עקיפה או ישירה, לדוגמה החיסכון שלנו לפנסיה והכספים שלנו בקרנות ההשתלמות ובמכשירי חיסכון אחרים מושקעים בשוק ההון. כמו כן, הפעילות המתבצעת בשוק ההון בארץ ובעולם כולו משפיעה על שוק העבודה, יוקר המחיה, מחירי מוצרי ושירותים במשק ועוד. שוק ההון מפרנס אנשים רבים כמו רואי חשבון, אנליסטים, ברוקרים, יועצי השקעות, מנהלי השקעות, כלכלנים, פקידים במערכת הבנקאות, עובדי מדינה בתחומי הכלכלה ושוק ההון ועוד.

האופן בו שוק ההון עובד

בשוק ההון החוסכים השונים, בהם אנשים פרטיים כמונו, מעמידים את כספם לטובת המשקיעים השונים, ואלו בתורם מנפיקים ניירות ערך בתמורה לכסף זה. בעלי ניירות הערך זוכים לתזרים כספי כתשואה בגין ההשקעה שלהם במשך חודשים ואפילו שנים לאחר גיוס ההון.

כיום, רוב הפעילות בשוק ההון מתבצעת באופן מקוון, וזירת המסחר פועלת תחת פיקוח הדוק, חוקים ורגולציות שנקבעו על ידי הגופים האחראים על הבורסה. במדינת ישראל רוב הפעולות מתבצעות בבורסה לניירות ערך בתל אביב, והגופים שמפקחים על הפעילות הם רשות שוק ההון, הרשות לניירות ערך והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

כדי להשתתף ולקחת חלק פעיל במסחר יש לפתוח חשבון ייעודי דרך אחד מחברי הבורסה, למשל בנקים מסחריים, בתי השקעות או תאגיד פיננסי גדול ובינלאומי. רוב הפעילות בשוק ההון מתבצעת בבורסה שבה נקבע מחיר ניירות הערך, ובמהלך המסחר היומי בבורסה הסוחרים קונים ומוכרים מניות כדי לגרוף רווח מהיר מתנודות במחיר המניה ויש גם אפשרות לבצע השקעות ארוכות טווח כדי להרוויח ממניה מסוימת כאשר הערך שלה ישתנה בחדות, למשל בעת מכירת חברת הייטק שעשתה אקזיט מרשים לתאגיד גדול ובינלאומי, דבר שמקפיץ את מחיר המניה של החברה באופן חד ומהיר כלפי מעלה.

חשוב לציין כי בשוק ההון יש מכשירי השקעה שונים כגון: מניות, אגרות חוב (אג"ח), קרנות נאמנות, תעודות סל ועוד. חשוב להכיר את מכשירי ההשקעה ובנוסף יש לגבש אסטרטגיה להשקעות בשוק ההון ולהגדיר מטרות בצורה נכונה כדי לקבוע את רמת הסיכון הרצויה ולהרוויח היטב.

מושגים בסיסיים בשוק ההון

פקודות מסחר – הוראות המסחר של המשקיעים לחברי הבורסה הפועלים מטעמם לצורך ביצוע עסקאות שונות, בעיקר קנייה ומכירה של מניות ומכשירי השקעה אחרים, ויש הוראה בסיסיות והוראות מורכבות עם התניות, לדוגמה מכירה אוטומטית של מנייה מסוימת כאשר ערכה מגיע לרף מסוים הנקבע מראש.

חברי בורסה – חברי בורסה הינם גופים הרשאים לקנות ולמכור ניירות ערך בבורסה הנמצאים תחת פיקוח ורגולציה, וכדי שנוכל לבצע פקודות מסחר כעלינו לפתוח חשבון אצל חבר בורסה, וחברי הבורסה יכולים להיות בנקים, בתי השקעות, ברוקרים, קופות גמל וכד'.

יועצי השקעות – אנשי מקצוע בעלי ידע, ניסיון מקצועי והכשרה רלוונטית לתפקיד, שתפקידם לסייע לאנשים ולחברות לנצל הזדמנויות בשוק ההון ולהשקיע נכון וחכם בהתאם לצרכים, רצונות ורמת הסיכון המועדפת עלינו.

אופציות – סוג של חוזה המאפשר לנו לקנות זכות לקנייה ומכירה של מניה בפרק זמן מוגבל ובמחיר שנקבע מראש. לכתב אופציה יש תוקף לתקופה של שנה עד 4 שנים (בדרך כלל), ובקניית האופציה לוקחים סיכון על כך ששווי הנכס יהיה גבוה יותר מהמחיר ששולם בעת הקנייה. יש חברות, בעיקר בהייטק, המציעות אופציות לעובדים כחלק מתנאי השכר וכהטבה.

ניירות ערך – מסמך המקנה למי שמחזיק בו זכויות שונות ובעלות על נכסים פיננסיים כמו מניות ואג"ח. המסמך מונפק על ידי ממשלה או חברה וניתן להשקיע במוצרים שונים כמו מניות, תעודות סל, אופציות, אג"ח ועוד.

אג”ח – ראשי תיבות של אגרות חוב, יש אג"ח ממשלתי או קונצרני ואם נרכוש אגרות חוב נחזיק בזכות לקבל ריבית קבועה לאורך זמן. בפועל אג"ח משמש כהלוואה הנלקחת על ידי ארגונים שונים, ואג"ח קונצרני משמש כהלוואה לחברות בעוד אג"ח ממשלתי משמש כהלוואה למדינות.

ברבור שחור – המושג הוטבע על ידי מומחה בעולם הכלכלה ומתאר אירוע נדיר ובלתי צפוי שמשפיע באופן מהותי על שוק ההון.

דיבידנד – תשלום שחברה מחלקת לבעלי המניות שלה מתוך הרווחים שהופקו.

הנפקה – יצירת והנפקת ניירות ערך חדשים כמו מניות, אג"ח או אופציות. לדוגמה, חברה מנפיקה מניות למייסדים בהתאם לאחוז אחזקתם בחברה, והחברה (חברה ציבורית) רשאית להציע את מניותיה לציבור הרחב והמניות נסחרות בבורסה לניירות ערך.

וול סטריט – כינוי של הבורסה לניירות ערך בניו יורק, זו הבורסה הגדולה ביותר בעולם מבחינת ערך המניות הנסחרות בה, והבורסה נמצאת ברחוב וול סטריט שבניו יורק.

לונג ושורט – אחת הדרכים להרוויח ממסחר בשוק ההון מבוססת על קניית מניה והמתנה עד שערכה יעלה, וכאשר ערך המניה עולה אפשר למכור אותה ולהרוויח את ההפרש – לונג. שורט מתאר מכירה בחסר, ופעולה זו נחשבת להימור מסוכן יותר.

מדד מניות – מדד המשקף את רמת המחירים הממוצעת עבור ענפים מסוימים או קבוצות שונות של ניירות ערך. יש מספר מדדים המשקפים את מצב שוק ההון:

  • מדד הדאו ג'ונס משקף שינוי בערך של 30 מניות בולטות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בניו יורק.
  • מדד המעו"ף משקף את השינוי בערך המניות של 35 חברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר, והמניות נסחרות בבורסה בת"א.

מניה – שטר (נייר ערך) המעיד על בעלות בחלק מהחברה. בעלי מניות בחברה עשויים להיות זכאים לקבלת חלק מהרווחים ולהצביע באסיפה. ניתן לסחור במניות של חברות ציבוריות או במכשירים פיננסים המבוססים על ערך המניות בבורסה.

נאסד”ק – הבורסה לניירות ערך האמריקאית שמתמחה בעיקר בהנפקת מניות לחברות הטכנולוגיה.

קרן גידור – קרן השקעות ייעודית המשקיעה כספים עבור אנשים פרטיים, ברמת סיכון גבוהה יחסית כדי לאפשר למשקיעים להשיג תשואה גבוהה.

קרן נאמנות – מכשיר השקעה המנוהל על ידי מומחים המאפשר למשקיעים רבים להשקיע יחד בנכסים פיננסיים שונים על ידי יועצי ומנהלי השקעה מנוסים ומקצועיים.

שער יציג – שער החליפין של מטבע זר כלשהו לפי מחירו במטבע המקומי.

תעודת סל – נייר ערך הדומה להלוואה שעוקב אחר מדד מניות או מוצר אחר.

תשואה – הרווח שההשקעה שלנו הניבה לאורך זמן, כלומר אחוז הרווח על ההשקעה שלנו בתקופת זמן מסוימת.

אם הגעתם עד כאן והתחום של שוק ההון מעניין אתכם ומדבר אליכם – הנכם מוזמנים (ומוזמנות) לקרוא מידע על התוכנית שלנו ללימודי תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות ביזמות, פיננסים ושוק ההון.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה