מאמרים בנושא ניהול >> יזמות עסקית

יזמות עסקית

ישראל היא אחת מהמדינות המובילות בתחום יזמות עסקית, כך עולה ממחקרים רבים שנעשו בארץ וברחבי העולם. רבים נוטים לחשוב כי יזם עסקי חייב להיות יצירתי, פרקטי, בעל מעוף ובעל מוטיבציה פנימית עם כישורים ייחודיים, אך בפועל אנחנו יכולים ללמוד על סיפורי ההצלחה של יזמים עסקיים רבים שהצליחו כנגד כל הסיכויים להקים עסק גדול, מוכר ומשגשג, אך יש גם לא מעט סיפורים המעידים על כישלונות היזמים, לכן כדאי לרכוש ידע וכלים הנדרשים להצלחה בתחום זה.

מחקר בינלאומי שנערך בשנת 2017 על רמת היזמות בעולם מגלה כי ישראל מדורגת במקום ה-5 בעולם ברמת היזמות (בין המדינות המפותחות), אך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי עסקים רבים אינם מצליחים לשרוד את השלב הקריטי להקמת העסק. כלומר, רבים מהיזמים נוחלים כישלון עסקי ב-3 השנים הראשונות מיום הקמת העסק. לכן, בתחום היזמות העסקית אין אפשרות להסתפק רק ברעיון טוב ובעל היתכנות כלכלית וכדי להיות יזם עסקי מצליח חייבים לרכוש כלים מקצועיים ולפתח מיומנויות ויכולות בכל ההיבטים הנדרשים לניהול מיזם עסקי חדש ומצליח.

מהי יזמות עסקית?

יש הגדרות שונות למושג יזמות עסקית. באופן כללי, ההגדרה הנפוצה ביותר קובעת כי יזמות היא תהליך להקמת מיזם חדש, עסק או תחום פעילות כלשהו, ובתהליך זה מבצעים מכלול פעולות על מנת להקים את המיזם החדש ולהביא אותו להצלחה, תוך התייחסות נכונה לסיכונים ולהיבטים שונים.

פיטר דרוקר הידוע כאבי תורת הניהול בעידן המודרני מגדיר יזמות עסקית בדרך הבאה: "יישום תהליכים, רעיונות, מוצרים ושירותים תוך חיפוש שינויים וניתוח מדויק של הזדמנויות המאפשרות להכניס חידוש ולהציע פתרון בזמן, במקום ובמחיר הנכון. לדבריו, יזם עסקי יכול להצליח רק אם הוא מגלה עניין במיזם, מזהה הזדמנות ומתחיל בתהליך מכוון הכולל פעולות שונות לצורך הקמת המיזם.

כלים הנדרשים להצלחה של יזמות עסקית

כפי שציינו, יזמות בעולם העסקים של היום היא למעשה יוזמה להקמת עסק חדש או להרחבת עסק קיים על מנת לקדם מיזם עסקי וכלכלי בעל ערך. מחקרים רבים בארץ ובעולם הוכיחו כי הרוח היזמית מהווה מנוע צמיחה חשוב ומשמעותי לכלכלות מדינות העולם, ובנוסף היזמים תורמים ליצירת מקומות עבודה חדשים, להתפתחות המשק ולהכנסות המדינה ממיסים.

כדי להצליח בתחום היזמות בעולם העסקים היזם חייב לדעת כיצד לקדם נכון את מטרותיו ואת חזונו העסקי, לכן עליו להיות בעל תכונות ויכולות ייחודיות כגון: יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה, רצון עז ותשוקה להצלחה, מוטיבציה ורצון לחדשנות (כולל חדשנות טכנולוגית), אינטואיציה, כישורי ניהול ומנהיגות ועוד. כמו כן, הצלחת היזם תלויה בין השאר בגיבוש רעיון עסקי המותאם לצורכי ולדרישות השוק, ועליו להחזיק בכלים ובמיומנויות הנדרשים לפיתוח ולהקמת עסקים חדשים, לפתרון בעיות, לקבלת החלטות נכונות ושקולות ועוד.

ראוי לציין כי יזם עסקי מגבש בשלב הראשון רעיון עסקי למיזם כלשהו, אך הרעיון עצמו אינו מספיק ואינו מבטיח הצלחה. כדי להפוך את הרעיון העסקי למיזם מצליח היזם חייב להכיר ולהחזיק בכלים שיסייעו לו לנהל נכון את המיזם ולשלוט בהיבטים מהותיים כמו מימון, ניהול, שיווק, תמחור, לוגיסטיקה ופיננסים.

מי שמתכנן ומעוניין להפוך ליזם עסקי מצליח חייב לרכוש ידע פרקטי בכל מה שקשור להקמת ולניהול מיזמים עסקיים. לכן, כדאי לדעת כי במסגרת הלימודים לתואר ראשון או לתואר שני במנהל עסקים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט - הסטודנטים יכולים לבחור באחד ממסלולי ההתמחות ביזמות ולרכוש ידע וכלים שיסייעו לו להצליח.

במסגרת הלימודים במסלול תואר ראשון במנהל עסקים הסטודנטים יכולים לבחור באחד ממסלולי ההתמחות הבאים:

התמחות ביזמות, פיננסים ושוק ההון – ההתמחות ביזמות, פיננסים ושוק ההון נועדה להכשיר את הסטודנטים בתחומי היזמות, המימון, הפיננסים ושוק ההון. נושאי הלימוד במסלול התמחות זה כוללים כתיבת תוכנית עסקית, ניהול פרויקטים, מימון, כלכלה התנהגותית, פינטק, השקעות ושוק ההון, בנקאות, ניהול סיכונים פיננסיים, מכשירים פיננסיים נגזרים ועוד.

התמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל – ההתמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל במסגרת הלימודים לתואר ראשון במנהל עסקים נועדה להכשיר את הסטודנטים ולהעניק להם ידע וכלים שיאפשרו להם לעסוק ביזמות טכנולוגית ולעסוק בתפקידי מפתח בעולמות השיווק הדיגיטלי. נושאי הלימוד במסגרת התמחות זו כוללים קורסים כגון: יזמות טכנולוגית, כתיבת תוכנית עסקית למיזם טכנולוגי, התנהגות צרכנים בעידן הדיגיטל, שיווק דיגיטלי, ניהול מו"מ, מחקרי שוק, חקר ביצועים ועוד.

במסגרת הלימודים במסלול תואר שני במנהל עסקים הסטודנטים יכולים לבחור באחד ממסלולי ההתמחות הבאים:

התמחות ביזמות וחדשנות – ההתמחות ביזמות וחדשנות במסגרת הלימודים לתואר שני במנהל עסקים (MBA) במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, מטרתה להכשיר את הסטודנטים ולהעניק להם את הידע והכלים הנחוצים לקידום חדשנות ויזמות בארגונים. במסגרת ההתמחות מפתחים מיומנויות ניהוליות ואחרות. נושאי הלימוד בהתמחות זו כוללים בין היתר קורסים ומקצועות כגון: יסודות המימון, יסודות השיווק, ניהול חדשנות, ניהול משאבי אנוש, ניהול בינלאומי, התנהגות צרכנים בעידן הדיגיטל, ניתוח דוחות כספיים והערכת שווי של חברות, אתיקה עסקית, ניהול מערכות מידע, התנהגות ארגונית וכו'.

התמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל – ההתמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל במסגרת הלימודים לתואר שני במנהל עסקים (MBA) במרכז האקדמי, מטרתה להכשיר את הסטודנטים לתפקידי ניהול ויזמות בעולם העסקים ובעידן הדיגיטל של ימינו. נושאי הלימוד במסלול התמחות זה כוללים קורסים כגון: יסודות השיווק, התנהגות צרכנים בעידן הדיגיטל, ניהול מערכות מידע, ניהול והתנהגות ארגונית, תכנון אסטרטגי וניהול מיזם, כתיבת תוכנית עסקית, שיווק דיגיטלי בפלטפורמות השונות, תקשורת שיווקית, מסחר אלקטרוני, יזמות טכנולוגית ועוד.

הדרך להפוך ליזם עסקי

ישראלים רבים מעוניינים לעסוק ביזמות עסקית, והמדינה נחשבת לפורצת דרך בתחום היזמות ולמובילה בתחום זה, לא רק ביזמות טכנולוגית. הצלחת המיזם העסקי תלויה בגורמים רבים, ביניהם הידע והמיומנויות העסקית של היזם. חשוב לזכור כי יזמים רבים מקימים עסקים קטנים ובינוניים, אך ידוע כי רבים מהעסקים האלו אינם מצליחים לשרוד את השלב ההתחלתי הקריטי, כלומר עסקים רבים נסגרים בתוך כ-3 שנים מיום הקמתם.

כדי להפוך ליזם עסקי מצליח יש לרכוש כלים וידע פרקטי וחייבים לפתח מיומנויות עסקית על מנת לתכנן, להקים ולנהל מיזמים חדשניים, בין היתר מיזמים טכנולוגיים. כדי להיות יזם עסקי ולהצליח בהקמת ובניהול מיזם טכנולוגי בארץ או בחו"ל יש להתמודד עם אתגרים רבים, לקבל החלטות נכונות ולשלוט בהיבטים פיננסיים וניהוליים כדי לנהל את המיזם ולהשיג את המטרות והיעדים.

למידע נוסף בנושא יזמות עסקית ובחירת מסלול הלימודים אנא צרו קשר או מלאו טופס ייעודי למסלול שבו אתם מעוניינים.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה