העידן הטכנולוגי משפיע על שוק העבודה ויש מקצועות שחלפו מהעולם ויש גם מקצועות חדשים שנוצרו בענפי הטכנולוגיה והדיגיטל. אחד מהמקצועות החדשים יחסית בעולם שבו מידע הפך לנכס משמעותי הוא תפקיד ה-cdo, ראשי תיבות של Chief Digital Officer, כלומר מנהל הדיגיטל בארגון או קצין הדיגיטל הארגוני.
מה התפקיד של cdo בחברות ובארגונים? מהם תחומי האחריות של מנהל הדיגיטל בארגון? כיצד התפקיד התפתח והשתנה במהלך השנים האחרונות? מה הביקוש לתפקיד cdo? מה כדאי ללמוד כדי להפוך למנהל הדיגיטל בארגון? בואו נכיר את אחד מהתפקידים הבכירים והחשובים ביותר בארגון!
התפתחות תפקיד ה-cdo
Cdo הוא תפקיד חדש יחסית שנוצר בגלל הצורך באיש מקצוע המסוגל לטפל בכמויות עצומות של מידע (Data), לנתח את הנתונים ולהשתמש בכלים מתקדמים כדי להפיק סטטיסטיקות ולהסיק מסקנות ותובנות על מנת לסייע לארגון להשיג את מטרותיו. למעשה, בעקבות מהפכת הדאטה העולמית והררי המידע שיש בכל ארגון, החלו הארגונים הגדולים והמובילים להבין כי עליהם לפתח כלים לניטור, לאיסוף ולניתוח המידע, והחל בשנות ה-80 של המאה הקודמת החלו לגייס אנליסטים לניתוח המידע הקיים בארגון ומחוצה לו.
עם השנים, נולד צורך בסוג חדש של אנליסט שמבין בטכנולוגיות, בניהול וניתוח נתונים, בתהליכים עסקיים ובהתנהגות אנשים, בדגש על התנהגות גולשים ברשת האינטרנט. בתחילת שנות ה-2000 החלו תאגידים גדולים כמו בנק קפיטל 1 וחברת יאהו למנות מנהל דיגיטל ארגוני (cdo) כדי לסייע בהתמודדות עם מאגרי המידע העצומים ולהוביל את הארגונים להצלחה באמצעות מתודולוגיות עבודה חדשות, שינוי התרבות הארגונית והטמעת כלים חדישים לשיווק בדיגיטל, תוך פילוח מיטבי של אזורי המכירה, אפיון התנהגות הצרכנים וייעול תהליכי המכירה ושרשרת האספקה בארגון.
חשוב לציין כי תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית בעשורים האחרונים שינו את המבנה הארגוני והפכו אותו לעסק דיגיטלי. התהליך חידד את ההבנה בקרב מקבלי ההחלטות בארגונים ובעלי עסקים וחברות כי יש חשיבות רבה לנתונים על מנת להשיג את היעדים הרצויים, ובעקבות פיתוח כלים לניטור ולניתוח מידע הארגונים החלו לשלב כלים טכנולוגיים המסייעים להם לקבל תובנות, להגיע להחלטות עסקיות נכונות ואיכותיות יותר, לזהות מגמות בזמן וליהנות מיתרונות משמעותיים על פני המתחרים. לכן, בתחילת שנות ה-2000 הארגונים הגדולים הקימו מחלקות ייעודיות עם בעלי תפקידים לניהול ולניתוח המידע והנתונים, ובשנים האחרונות גם בעסקים קטנים ובינוניים החלו למנות מנהלי דיגיטל או להעסיק cdo במיקור חוץ.
מה זה cdo?
כאמור, cdo הוא מנהל הדיגיטל בארגון, זהו אחד מהתפקידים הבכירים בכל ארגון, וכיום גם עסקים קטנים ובינוניים מגייסים ומעסיקים מנהלי דיגיטל, לעיתים במיקור חוץ. בתחילת הדרך, ה-cdo עסק בעיקר בניהול הנתונים שהצטברו במערכות המידע הפנים ארגוניות.
עם הזמן הגדרות התפקיד השתנו וה-cdo החל לעסוק גם בניתוח המידע, בניטור התנהגות הצרכנים באינטרנט, בבחירת והטמעת כלים טכנולוגיים לניהול וניתוח הנתונים ולהסקת תובנות מהמידע ובהובלת תהליכים חוצי ארגון לצורך התייעלות ושיפור תהליכי השיווק, המכירה והאספקה.
תחומי האחריות והגדרת התפקיד של cdo משתנים מארגון לארגון, אך בדרך כלל התפקיד דורש ניהול כלל הפעילות הדיגיטלית של הארגון, בדגש על ניהול הממשקים איתם באים במגע לקוחות החברה. בנוסף לזאת, התפקיד כולל הובלת תהליכים ובחירת כלים המתאימים לעידן הדיגיטלי מבחינת היבטי שיווק, מכירות, תפעול, שרשרת אספקה ושיווק.
כיום, זהו תפקיד בכיר בארגונים גדולים, בחברות מובילות וגם בעסקים בינוניים. cdo בדרך כלל נמצא תחת אחריות מנכ"ל הארגון, הוא משתתף בפגישות העבודה של מקבלי ההחלטות והמנהלים הבכירים בארגון, והוא מוביל את השינויים הטכנולוגיים במבנה הארגוני ומנהל את הטרנספורמציה הדיגיטלית במגוון תחומים בארגון ובהם שיווק ופרסום, שירות לקוחות, מכירות, פיתוח עסקי, משאבי אנוש ועוד.
ביקושים בשוק העבודה
בשנים האחרונות גובר הביקוש למנהל דיגיטל ארגוניים, כלומר למומחי cdo, וכיום יש ביקוש גבוה לתפקיד זה לאחר שחברות ועסקים הבינו את חשיבות והכרחיות התפקיד כדי לשמור על פער מהמתחרים, להדביק פערים טכנולוגיים, להתייעל ולהוביל את העסק או הארגון להצלחה בשווקים השונים. יש לציין כי הביקוש ל-cdo קיים הן בחברות ההייטק והן במגזר הפרטי והציבורי בחברות גדולות ומובילות, לרבות חברות ביטחוניות, חברות ביטוח, בנקים מסחריים, בתי השקעות, מפעלים, חברות תקשורת ועוד.
כדאי לדעת כי השכר ההתחלתי של cdo נע בטווח שבין 17,000 ₪ - 19,000 ₪ אך בארגונים גדולים ובינלאומיים השכר ההתחלתי עולה על 20,000 ₪ בחודש. לאחר רכישת ניסיון וותק בעבודה השכר משתפר ויכול להגיע בקלות גם ל-30,000 ₪ ומעלה בחודש.
מסלולי לימוד שניתן להשתלב דרכם בתפקיד
הביקוש הרב לתפקיד cdo גרם לצעירים רבים לשקול מה ללמוד כדי להשתלב בדרך הקצרה והמהירה ביותר בתפקיד הבכיר והמעניין. למעשה, מסלול הלימודים שיכול לעזור בהשתלבות בתפקיד cdo הוא תואר שני במנהל עסקים עם התמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל.
התואר השני והיוקרתי במנהל עסקים נחשב לתואר פותח דלתות, אך כדי להתקבל לתפקיד הנחשק יש לוודא כי ניתן לבחור בהתמחות רלוונטית לתפקיד, כלומר התמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל. ההתמחות המקצועית במסגרת הלימודים לתואר שני במנהל עסקים נועדה להכשיר את הבוגרים לתפקידי ניהול שונים ולהקנות להם את כל הידע והכלים המתקדמים ביותר בתחומים כמו ניהול, יזמות, שיווק ודוגיטל, ובנוסף ההתמחות מפתחת ראייה עדכנית המתאימה לעולם העסקים של היום בעידן הדיגיטל.
בוגרי תואר שני במנהל עסקים שסיימו בהצלחה התמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל יוצאים לשוק העבודה עם כלים ומיומנויות כמו פיתוח תוכנית עסקית, יזמות טכנולוגית בעידן הדיגיטל, שיווק דיגיטלי חכם ומתקדם, סחר אלקטרוני, תקשורת שיווקית, התנהגות צרכנים בערוצים הדיגיטליים השונים וכדומה. הבוגרים מתמחים בין היתר בניהול ובשיווק עסקים בעולם הדיגיטלי המתפתח בקצב מואץ, הם מתנסים בכלים מתקדמים ורוכשים כלים ניהוליים המאפשרים להם להשתלב בקלות בעבודה ולבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר.