המהפכה הדיגיטלית ועידן הביג דאטה, כל אלו ועוד הובילו לכניסתן של מערכות המידע לחברות ולעסקים, וכך למעשה נולד מקצוע חדש בשם אנליסט שיווק (מרקטינג אנליסט). התפקיד החדש יחסית מאפשר לארגונים לשלוט במידע הרב שהם אוספים ממקורות שונים, במיוחד מפלטפורמות דיגיטליות באינטרנט, והמידע מסייע להם לשפר מוצרים ושירותים, להסיק תובנות הנוגעות לתחום השיווק, לקבל החלטות טובות יותר ולהגדיל הכנסות ורווחיות.
באופן כללי, אנליסט שיווק (Marketing Analyst) הוא איש מקצוע המהווה חלק ממחלקת השיווק בארגון, ותפקידו לאסוף ולנתח מידע המגיע ממקורות שונים, כולל מאגרי מידע, כדי לטייב ולתכנן את המהלכים השיווקיים והקמפיינים הפרסומיים של בית העסק או הארגון. חשוב לדעת כי בשנים האחרונות עולם השיווק השתנה לבלי הכר בגלל מהפכת הדיגיטל והביג דאטה, וכיום בארגונים רבים ניתן למצוא אנליסט שיווק שתפקידו להסיק תובנות ומסקנות לגבי מוצרי ושירותי החברה, ובנוסף תפקידו לאתר הזדמנויות עסקיות חדשות, לזהות מגמות וטרנדים בשוק ובקרב הצרכנים, להגדיל מכירות, לשכלל את שיטת התמחור ולסייע לארגון להצליח בשווקים השונים.
מה זה אנליסט שיווק?
בשוק התחרותי של היום, ארגונים, חברות ועסקים חייבים לקבל החלטות חכמות ומושכלות המבוססות על נתוני אמת. אם בעבר הלא רחוק, אנשי השיווק בארגונים אספו מידע וקיבלו החלטות על סמך סקרי דעת קהל, לרבות סקרים יזומים לבדיקת שביעות רצון הלקוחות ובעזרת מדידות כלליות הקשורות לרמת ההכנסה של הארגון, הרי כיום מערכות המידע השיווקיות וכלי הפרסום המתקדמים טכנולוגית מסייעים לאנשי השיווק ולמקבלי ההחלטות לפתח מוצרים או שירותים חדשים המותאמים לקהלי היעד, לנהל קמפיינים מצליחים לקהלים ייעודיים, לתמחר נכון את מוצרי או שירותי העסק ולקבל החלטות טובות יותר.
לכן, התפקיד החדש יחסית של אנליסט שיווק הפך לתפקיד מרכזי וקריטי בארגונים רבים, כולל חברות הייטק, והתפקיד כולל תחומי אחריות רבים ומגוונים עליהם נפרט בפסקה הבאה. כדי לעבוד כאנליסט שיווק ולפתח קריירה בתחום זה חייבים ללמוד את המקצוע, ויש שתי אפשרויות עיקריות – תואר ראשון במנהל עסקים עם מסלול התמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל או קורס מקצועי וממוקד. כדאי לדעת כי המעסיקים מעדיפים לגייס לתפקיד את בוגרי התואר במנהל עסקים ושיווק בגלל הידע העדכני והרב תחומי, הכלים הפרקטיים שרוכשים במסגרת הלימודים והניסיון המעשי אותו הבוגרים רוכשים במהלך לימודיהם באקדמיה.
תחומי אחריות ומהות התפקיד אנליסט שיווק (Marketing Analyst)
התפקיד החשוב והמרכזי של אנליסט שיווק כולל מספר תחומי אחריות, ביניהם:
- ניתוח נתונים בתחום השיווק – מרקטינג (שיווק) אנליסט אחראי על איסוף נתוני ומדדי השיווק מערוצי מידע שונים, ובהם מאגרי מידע גדולים. מתוקף תפקידו, האנליסט בתחום השיווק עוסק גם בתכנון, הקמת וניהול בסיס הנתונים ומאגר המידע של הארגון עצמו. לאחר איסוף הנתונים הוא מבצע ניתוח מעמיק של המידע, ועליו לזהות ולנתח התנהגויות צרכניות שקורות בשטח, לתכנן ולעקוב אחר משפכים שיווקיים ולהסיק תובנות שיסייעו למקבלי ההחלטות בארגון.
- אפיון והבנת הלקוחות – אחד מתחומי האחריות של אנליסט שיווק הוא אפיון והבנת צורכי ודפוסי ההתנהגות של הלקוחות הקיימים והלקוחות הפוטנציאליים. ניתוח של הדאטה מאפשר לאנליסטים שיווקיים להבין טוב יותר את התנהגות הצרכנים לכל אורך שרשרת האספקה, כולל אפיון והבנת חסמי קנייה, בדיקת אפקטיביות הקמפיינים, טרנדים ומגמות המשפיעים על התנהגות הצרכנים וההעדפות שלהם מבחינת מוצר או שירות מסוים ועוד.
- ניתוח והבנת המתחרים בשוק – בין היתר האנליסט בתחום השיווק אחראי על ניתוח מתחרים והבנת הקמפיינים ודרכי השיווק שלהם. ניתוח מתחרים הוא חלק חשוב בעבודתו של אנליסט שיווק והוא אחראי על בדיקת היתרונות, החוזקות והחולשות בקרב המתחרים כדי להסיק מסקנות אילו שינויים נדרשים בארגון כדי להיות יותר אטרקטיבי ולשפר מכירות.
- הערכת הצלחת הקמפיינים ואסטרטגיית השיווק – האנליסט עוסק בניתוח הקמפיינים שהארגון מנהל ועליו לנטר נתונים ממערכות מידע וכלים שונים כדי להעריך נכון את הקמפיינים ומסעות הפרסום במדיות השונות, ובנוסף הוא לוקח חלק פעיל בעיצוב ובגיבוש אסטרטגיית השיווק של הארגון.
- הפקת דוחות ולוחות מחוונים למקבלי ההחלטות בארגון – אנליסט שיווק אחראי על הפקת דוחות ולוחות מחוונים עבור מקבלי ההחלטות בארגון, הוא מגיש עבורם דוחות מפורטים עם תובנות והמלצות מוכוונות תוצאות.
מדוע Marketing Analysts חשוב בכל ארגון?
בשנים האחרונות גובר הצורך באנשי מקצוע מיומנים המסוגלים לנתח נתונים ולגבש אסטרטגיה שיווקית טובה יותר בארגונים השונים. ארגונים רבים השקיעו במערכות מידע מתקדמות אך כדי להפיק את המרב מהמידע והנתונים חייבים להעסיק אנליסט שיווק מקצועי ומנוסה כדי לתכנן ולנהל קמפיינים יעילים שמשיגים את התוצאות הרצויות, להסיק מסקנות לשיפור האסטרטגיה השיווקית ולשפר את המכירות בארגון.
כלים וטכניקות בשימוש מרקטינג אנליסט
מרקטינג אנליסט משתמש במגוון כלים וטכניקות לניתוח מידע ולהסקת תובנות. הכלים המקצועיים מסייעים לאיש המקצוע לנתח ולנטר את הקמפיינים השיווקיים בכל המדיות, למדוד נתוני מפתח כמו טראפיק, קליקים, לידים חמים ועוד, ועל סמך ניתוח המידע הוא יכול להסיק מסקנות ולסייע למנהלי השיווק ולמקבלי ההחלטות בארגון לקבל החלטות מושכלות וחכמות יותר.
אנליסט שיווק משתמש בכלים טכנולוגיים מתקדמים ונפוצים כגון:
- גוגל תג מנג'ר – Google Tag Manager (GTM) הוא כלי יעיל מבית ענקית הטכנולוגיה גוגל המסייע להטמיע באתרים תגים שונים לצורך איסוף ושליחת המידע לפלטפורמות דיגיטליות ייעודיות כמו גוגל אנליטיקס וכלי הפרסום של גוגל ומטא (פייסבוק, אינסטגרם) והכלי הייעודי מסייע להבין ולנתח את התנהגות הצרכנים והמשתמשים ברשת.
- גוגל אנליטיקס – מערכת גוגל אנליטיקס (Google Analytics) מהווה כלי מרכזי בעבודתם של אנליסטים שיווקיים, והיא מסייעת להם לנטר מידע על קמפיינים בדיגיטל ולאסוף אינפורמציה על ביצועי האתר של הארגון, להפיק דוחות חשובים ולהסיק תובנות לגבי שיפור הקמפיינים השיווקיים.
- גוגל דאטה סטודיו – Google Data Studio מסייע לאנליסט שיווק באיסוף מידע ממספר מקורות שונים וליצור מהנתונים דוחות ולוחות מחוונים המותאמים לצורכי הארגון.
- דאטורמה – כלי מתקדם ויעיל המסייע לאנליסט שיווק לאסוף נתונים ממגוון רחב של מקורות מידע וליצור מהם מקור מידע אחד לצורך ניתוח יעיל ומהיר יותר, הפקת דוחות וקבלת החלטות נכונות וטובות יותר.
- זאפייר – אחד מהכלים המתקדמים ביותר בתחום האוטומציה. המערכת המתקדמת מאפשרת לחבר בין אפליקציות ושירותים שונים, להגדיר טריגרים ופעולות שיתבצעו באופן אוטומטי, ללא צורך בכתיבת קוד.
- כלי AI – מהפכת הבינה המלאכותית חדרה גם לתחום השיווק הדיגיטלי וכיום יש מגוון כלי AI המסייעים בעבודתם של אנליסטים שיווקיים.
מיומנויות ותכונות חשובות לאנליסט שיווק
הכישורים, המיומנויות והתכונות החשובים והנדרשים ביותר מאנליסט שיווק הינם:
- מיומנויות וכישורים אנליטיים, לרבות הסקת מסקנות ותובנות.
- יכולות טכניות לעבוד עם מערכות מידע וכלים טכנולוגיים מתקדמים.
- יכולות תקשורת טובות בכתב ובעל פה.
- יכולות שכליות וחוש ריאלי כדי לעבוד עם נתונים ולנתח אותם.
- יצירתיות ויכולת חשיבה מחוץ לקופסה כדי להציע פתרונות יצירתיים ותכליתיים עבור הארגון.
תפקידים נוספים המקבילים למקצוע של אנליסט שיווק
חשוב לדעת כי יש מספר תפקידים שונים המקבילים לתפקיד של מרקטינג אנליסט, ותפקידים אלו נועדו לסייע לאנליסט שיווק ולתמוך בעבודתו המורכבת. התפקידים המקבילים לתפקיד של אנליסט שיווק הם:
אנליסט עסקי – איסוף, ניטור וניתוח נתונים עסקיים, בדגש על נתונים פיננסיים, שיווקיים ותפעוליים מכל מחלקות הארגון, במטרה להסיק תובנות ולסייע למקבלי החלטות בארגון, תוך זיהוי מגמות, חוזקות וחולשות, איתור בעיות ואיתור הזדמנויות כדאיות לשיפור תהליכים עסקיים ולהגדלת מכירות ורווחיות.
דאטה אנליסט – התפקיד עוסק בניתוח מידע בתחומים מסוימים, בעיקר בחברות הייטק. דאטה אנליסט מתמקד במספר תחומים, לא רק בשיווק, כגון: פיננסים, ממשל, טכנולוגיות, מדע וכו'.
אנליסט מחקרי שוק – תפקיד מקביל יחסית לתחומי האחריות של מרקטינג אנליסט. אנליסט מחקרי שוק עוסק בתכנון וניתוח מחקרי שוק, אפיון טרנדים ומגמות בשוק וניתוח שווקים פוטנציאליים עבור הארגון.
בינה עסקית (BI) – תפקיד מקביל יחסית לתפקידו של אנליסט שיווק, מאחר ש-BI אנליסט מנתח ומבין את הצרכים העסקיים של הארגון ועליו להכין מסמך עם דרישות טכניות למפתחי BI כדי לפתח כלים מתקדמים לאיסוף וניתוח מידע ממקורות שונים וממערכות מידע בארגון כמו מערכת CRM.
מנהל מוצר – ישנם קווים מקבילים לעבודתם של מנהלי מוצר ואנליסטים שיווקיים. מנהל מוצר אחראי על מערך השיווק ומיתוג המוצר בשלבים השונים של שרשרת האספקה, ובנוסף הוא יכול להיות אחראי על ניהול קשרי הלקוחות, העברת מסרים שיווקיים ומיצוב ומיתוג המוצר או השירות.
מסלולי לימוד להיכנס לתחום
כדי להיכנס לתחום ולעבוד בתור אנליסט שיווק כדאי ללמוד באקדמיה אך יש גם אפשרות ללמוד קורס קצר וממוקד. הדרך הבטוחה והיעילה ביותר לתחום מרקטינג אנליסט היא ללמוד תואר במנהל עסקים ושיווק, ולבחור במסלול ההתמחות של יזמות, שיווק ודיגיטל. מסלול ההתמחות מכשיר את הבוגרים לתפקיד של אנליסט שיווק ומקנה את כל הידע והכלים הנדרשים לעבודה, ובנוסף הסטודנטים מפתחים יכולות ומיומנויות הדרושות למלא את תפקידם בהצלחה.
במסגרת הלימודים לתואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל לומדים קורסים מתקדמים כמו כלי ניתוח מידע בעידן הדיגיטלי, תקשורת שיווקית, התנהגות צרכנים, כתיבת תוכנית עסקית ועוד.
בוגרי התואר הראשון מתחילים לרוב לעבוד במשרת ג'וניור, והם מתקדמים לתפקידים בכירים יותר לאחר רכישת ניסיון מעשי.
סיכום
בשורה התחתונה, אנליסט שיווק הוא איש מקצוע בכיר ומרכזי בחברות וארגונים, ויש ביקוש גבוה לאנשי מקצוע מיומנים. לאנליסט שיווק יש תפקיד מכריע בהצלחת הארגון מאחר שהוא אחראי בין היתר על גיבוש האסטרטגיה העסקית והשיווקית של הארגון והוא מסייע למקבלי ההחלטות לעמוד ביעדים, לאתר הזדמנויות עסקיות, לחדור לשווקים חדשים ולהגדיל את היקף המכירות.