הקלדה על מחשב
למידה מרחוק >> כלים דיגיטליים ללמידה מרחוק

כלים דיגיטליים ללמידה מרחוק

משבר הקורונה המתמשך מלווה אותנו כבר יותר משנתיים, בין היתר הוא משפיע על הסטודנטים שהחלו ללמוד השנה באקדמיה וגם על סטודנטים ותיקים. התפרצות נגיף הקורונה העלתה לכותרות את נושא הלמידה מרחוק, ובשנת הלימודים העכשווית הוחלט על ידי ראשי המוסדות להשכלה גבוהה לעבור ללמידה מקוונת.

המעבר ללמידה המקוונת מחייב שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, ובשנתיים האחרונות כולנו הפכנו למומחים ולמביני עניין בתוכנות ובאפליקציות כמו זום (ZOOM, WebEx ועוד). בנוסף, המרצים החלו להכין תכני לימוד עשירים ומגוונים יותר המתאימים לרוח התקופה, והסטודנטים מתנסים ומתמודדים עם כלים טכנולוגיים חדשים ועדכניים כמו פודקאסט, הרצאות ב-Ted ועוד.

ההיבט הטכנולוגי של למידה מרחוק

המעבר ללמידה מקוונת מרחוק מחייבת את המרצים והסטודנטים להסתגל למציאות חדשה ולשלוט במגוון כלים דיגיטליים. הסטודנטים חייבים לשלוט במחשב האישי, ללמוד כיצד להוריד ולהתקין תוכנות הנדרשות ללמידה מרחוק, לתפעל נכון את הכלים הדיגיטליים כדי להפיק מהם את המיטב, לפתור תקלות טכניות שונות כמו בעיות חיבור לאינטרנט, מצלמה לא עובדת, תקלות במיקרופון וברמקולים וכו'.

חשוב להדגיש כי הכלים הטכנולוגיים מהווים חלק מרכזי בלמידה המקוונת, לכן כל הסטודנטים חייבים לרכוש ידע, הבנה והתמצאות במגוון כלים וטכנולוגיות, ורק כך הם יכולים להתמודד בהצלחה עם אתגרי הלמידה המקוונת ולרכוש בהצלחה השכלה גבוהה ומקצוע לחיים.

ראוי לציין כי המעבר משיטת הלמידה הפרונטלית, כלומר למידה פנים אל פנים בכיתות הלימוד, למרחב הלמידה הווירטואלי והטכנולוגי אינו חלק. יש לא מעט בעיות המקשות על הסטודנטים והמרצים. לכן, כדאי בתחילת שנת הלימודים לבדוק מול המרכז האקדמי וסגל ההוראה אילו כלים טכנולוגיים נדרשים במסגרת הלמידה המקוונת. כך הסטודנטים יכולים להתנסות בכלים הדיגיטליים השונים, לרכוש ידע כיצד לתפעל אותם נכון ולהכין את המחשב לקראת הלמידה מרחוק והשיעורים המקוונים.

כלים טכנולוגיים נפוצים בתחום הלמידה מרחוק

הכלים הטכנולוגיים המרכזיים בהקשר ללמידה המקוונת

זום (ZOOM) – זום היא תוכנה נוחה וידידותית לקיום שיחות וידאו, היישום פותח על ידי החברה האמריקאית Zoom Video Communications. היישום מתאים למחשבים אישיים, ולכל מערכות ההפעלה, לטלפונים חכמים ולטאבלטים. זום זוכה לפופולריות רבה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה והנחיות משרד הבריאות על ריחוק חברתי. באמצעות זום, המרצה פותח מעין כיתה וירטואלית, יש אפשרות לקיים שיחת ועידה בווידאו ושיעור מקוון עד אלף משתתפים (בהתאם לרישיון). במהלך השיעור המרצה יכול להעביר ידע, לשתף מצגות וקישורים לסרטונים ולאתרים שונים, לקרוא שאלות ולענות עליהן, לפנות לסטודנטים ולשוחח איתם ועוד.

וובקס (WebEx) – וובקס היא פלטפורמה חינמית מבית Cisco המיועדת למפגשים מקוונים וללמידה מרחוק. המערכת המתקדמת אומצה בחום על יד מוסדות שונים להשכלה גבוהה, וניתן לקיים באמצעותה סביבת למידה מקוונת. המרצה צריך להירשם מראש למערכת ולפתוח סביבה חדשה בתוכנה, לשלוח זימון לסטודנטים, ואלה נכנסים לשיעור ללא צורך בהרשמה. הפלטפורמה מתאימה למגוון מכשירים כמו מחשב נייד או נייח, סמארטפון וטאבלט.

Ted – Ted.Ed היא פלטפורמה מתקדמת המאפשרת לכל המשתמשים לקחת סרטוני וידאו מהאתר של Ted או מיוטיוב, ולשלב את הסרטונים במערך השיעור. למעשה, ניתן לבנות את השיעור מסביב לסרטוני Ted ויוטיוב וליצור מערך שיעור מעניין ומקורי הכולל שאלות, קבוצות דיון, תוכן נוסף להעמקת הידע ועוד. ניתן להפיץ את השיעור באופן פרטי או פומבי, והמשתמשים נהנים גם מספריית תכנים עשירה המסייעת להם להעמיק את הידע ולרכוש ידע נוסף מעבר לתכני השיעור.

פודקאסט – במסגרת הלמידה מרחוק המרצים יכולים לשלב פודקאסטים שונים להעברת ולהעמקת הידע. פודקאסט (הסכת) הוא קובץ שמע מוקלט המועלה לרשת האינטרנט וניתן להאזין בקטע השמע באמצעות סטרימינג או הורדה של הקובץ למכשיר.

לסיכום, הכלים הדיגיטלים שהצגנו בפניכם מתאימים ללמידה מרחוק, הם מסייעים לסטודנטים ולמרצים, ובעזרתם התלמידים זוכים לחוויית למידה מעניינת, עשירה וייחודית.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה