למידה מרחוק >> סטודנטים עם לקויות למידה בזמן למידה מרחוק

סטודנטים עם לקויות למידה בזמן למידה מרחוק

משבר הקורונה משפיע על חיינו במגוון דרכים, וסטודנטים נאלצים להסתגל למציאות חדשה שבה תהליכי ההוראה והלמידה עוברים מאולמות ההרצאות וכיתות הלימוד לזירה המקוונת. צוותי ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה מבצעים התאמות בשיטות ההוראה והלמידה השגרתיות, כלומר למידה פרונטלית פנים אל פנים. בתחילת שנת הלימודים באקדמיה הוחלט על למידה היברידית, אך לאור התפרצות זן האומיקרון וגלי התחלואה, הוחלט לבסוף על מעבר ללמידה מרחוק.

למידה מקוונת מרחוק מקשה על רוב הסטודנטים, כמו גם על המרצים והמתרגלים באקדמיה. עם זאת, עיקר הקושי ללמידה המקוונת הוא אצל סטודנטים המאובחנים עם לקויות למידה. סטודנטים הסובלים מלקות למידה ו/או מהפרעת קשב וריכוז, מתמודדים עם אתגרים מורכבים יותר בתחום הלמידה מרחוק בהשוואה לסטודנטים הרגילים שאינם סובלים מלקויות למידה.

מיומנויות למידה – ההבדל בין סטודנט רגיל לסטודנט בעל לקויות למידה

סטודנט ממוצע מחזיק במיומנויות בסיסיות המאפשרות לו להתמודד באופן עצמי עם חומרי הלימוד, לכן המעבר ללמידה המקוונת קל יותר עבורו. סטודנט בעל לקויות למידה וקשב מתקשה להתמודד עם חומרי הלמידה באופן עצמי, מאחר ולרוב חסרות לו מיומנויות בסיסיות כגון:

רמת ואיכות הקשב – סטודנטים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב מתקשים לשמור על רמת קשב באופן עצמאי, בין אם הם נמצאים בכיתת לימוד ובין אם בלמידה מרחוק. רמת ואיכות הקשב שלהם דועכת יחסית מהר, לכן מומלץ למרצים להעשיר את תכני הלמידה ולשלב מטלות מעניינות, תרגילים ומשימות לביצוע במהלך השיעור, להוסיף הערות ביניים המעוררות את הקשב ועוד.
הבנת חומר הלמידה – במסגרת הלמידה מרחוק באקדמיה, הסטודנטים בעלי לקויות למידה נדרשים להתמודד עם חומרי הלמידה ברבדים שונים, ולרוב הם יתקשו להבין את החומר ברובד היישומי.
קריאה לאורך זמן של חומרי הלמידה – סטודנטים עם לקויות למידה מתקשים לקרוא לאורך זמן את חומרי הלמידה במסגרת הלמידה המקוונת. חלק מהסטודנטים סובלים מדיסלקציה המקשה עליהם לקרוא לאורך זמן, אך בלמידה מרחוק בדומה ללמידה פרונטאלית יש לקרוא מאמרים, ספרים ומחקרים. ניתן לסייע להם באמצעות הקראת חומרי הלמידה.
מיומנות כתיבה – בלמידה מרחוק המרצים מטילים על הסטודנטים משימות שונות שעליהם לבצע מרחוק, בדרך כלל בכתיבה. לסטודנטים עם לקויות למידה יש קושי בהבעה בכתב ובניסוח מסרים מילוליים ברורים, לכן יש להעניק להם סיוע מתאים ולעודד אותם.
ניהול זמן במהלך הלמידה – לסטודנטים עם לקויות למידה וקשב קשה לארגן ולנהל את זמן הלמידה, הם מתקשים לפתח מנגנון עצמי לניהול מיטבי של זמן הלמידה, ורבים מהם דוחים את הלמידה ומתקשים להשקיע בלימודים בגלל גורמים מסיחי דעת כמו טלפון נייד, טלוויזיה הפועלת ברקע, רדיו, מסכים הפועלים במקביל על צג המחשב ועוד.
לחץ ועומס בלימודים – סטודנטים עם לקויות למידה מתקשים לעמוד בלחץ ובעומס הרב בתקופת הלימודים, ובגלל המעבר ללמידה מרחוק אין להם אפשרות לשתף את התחושות שלהם ולקבל תמיכה מחברים לספסל הלימודים. הסטודנטים נאלצים להתמודד עם הקשיים בעצמם וחוויית הלמידה העצמית פחות מתאימה להם ועלולה להביא לתסכול רב.

תמיכה, סיוע והכוונה לסטודנטים עם לקויות למידה

חוקרים בארץ ובעולם בודקים את השלכות המעבר ללמידה מרחוק בבתי ספר ובמוסדות להשכלה גבוהה. המחקרים מגלים כי סטודנטים עם לקויות למידה מתקשים עם הלמידה המקוונת והעצמית, לכן יש לספק להם תמיכה נכונה, סיוע מקצועי והכוונה.

כך לדוגמה, המרצים יכולים לסייע לסטודנטים עם לקויות למידה באמצעות מתן משוב חיובי לסטודנט המשתתף בשיעור, עונה על שאלות ומסייע בפתרון תרגילים בזמן השיעור. כמו כן, המרצים חייבים לוודא כי הסטודנטים עם לקויות הלמידה הבינו את חומרי הלמידה, ובהתאם לצורך המרכז האקדמי יכול להציע תיווך המסייע לסטודנטים להבין את חומרי הלימוד, להכין אמצעי המחשה ויזואליים המקלים על הבנת החומר והלמידה העצמית מרחוק (לדוגמה סרטונים, פודקאסטים, מצגות מונפשות וכו'), וחשוב לספק גם תמיכה רגשית לסטודנטים המקשים על למידה מרחוק, בין היתר באמצעות קיום שיעורים פרונטליים ומתן יחס אישי.

 

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה