למידה מרחוק >> העתיד של האקדמיה מבחינת למידה מרחוק

העתיד של האקדמיה מבחינת למידה מרחוק

התפרצות נגיף הקורונה האיצה לא מעט תהליכי דיגיטליזציה במגוון רחב של תחומים המשפיעים על חיינו, ובהם גם העולם האקדמי. שנת הלימודים האקדמית נפתחה בצל ההתפרצות המהירה של זן האומיקרון, לכן הוחלט לעבור לשיטת הלמידה מרחוק. למעשה, שיטה הלמידה המקוונת אינה חדשה ונעשו כבר לא מעט ניסיונות ליישם אותה במוסדות החינוך הרגילים ובמוסדות להשכלה גבוהה. עם זאת, רק בתקופת הקורונה התהליך הואץ, וללא ספק העתיד של האקדמיה צפוי להשתנות לאור הצלחת שיטות הלמידה העדכניות והמתאימות יותר למאה ה-21.

כדאי לדעת כי לפני התפרצות נגיף הקורונה היו מוסדות להשכלה גבוהה שהציעו קורסים אונליין, ומעט מאוד אוניברסיטאות ומכללות הציעו גם אפשרות לתואר ראשון בלמידה מרחוק. בשנת הלימודים האחרונה החלו המוסדות להשכלה גבוהה בארץ לאמץ ולהטמיע את שיטת הלמידה ההיברידית, כלומר שילוב בין למידה מרחוק ומהבית לבין למידה פנים אל פנים בכיתת הלימוד או באולם ההרצאות.
המומחים צופים כי בעתיד הקרוב, רוב הלימודים יהיו מרחוק, ללא קשר לקורונה. תחום האקדמיה צפוי להשתנות מהותית בשנים הקרובות, לכן המוסדות האקדמיים נדרשים כבר עכשיו לאמץ טכנולוגיות לשיטות למידה עדכניות המתאימות למאה ה-21, ובמיוחד לרוח התקופה ולחיים לצד הקורונה.

הנגשת חומרי הלימוד

במעבר ללמידה מרחוק הסטודנטים והמרצים נאלצים להסתגל למציאות חדשה. הסטודנטים חייבים לפתח מיומנויות למידה עדכניות שיסייעו להם להתמודד נכון עם חומרי לימוד דיגיטליים, עליהם להיות יותר מעורבים בלמידה, לשפר את המוטיבציה העצמית כדי ללמוד מרחוק ולהעמיק את הידע ועוד. כדי לסייע לסטודנטים ללמוד מרחוק יש להתאים חומרי לימוד דיגיטליים, לשנות את סביבת הלמידה, לספק כלים נוספים לסטודנטים ולהעשיר את הידע שלהם בשיטות למידה עדכניות ומתקדמות יותר המבוססות על כלים טכנולוגיים.

חשוב לציין כי באינטרנט יש מקורות מידע רבים ומגוונים בכל תחומי הידע והעניין, חלקם חופשיים לגמרי. עד היום, הסטודנטים הסתפקו בצילומים מספרים ומגזינים או בסיכומים מוכנים, אך עקב המעבר ללמידה במרחב המקוון המרצה יכול להפנות את הסטודנטים ישירות למקור המידע המלא, והסטודנטים מעשירים ומעמיקים את הידע שלהם, חוסכים זמן וגם אין תחרות על הספרים המושאלים בספריה של האוניברסיטה או המכללה.
בעתיד הקרוב הסטודנטים יוכלו לקבל גישה חופשית לתכני הלימוד הדיגיטליים הנמצאים ברשת, מאחר והמוסדות האקדמיים החלו לשתף פעולה זה עם האחר, ובנוסף נוצרו שיתופי פעולה להנגשת המידע עם מקורות אמינים נוספים כמו מכוני מחקר, ספריות ועוד.

מעבר ללמידה היברידית

ראשי המוסדות להשכלה גבוהה בישראל מעדיפים לחזור ללמידה פנים אל פנים מאחר ויש הטוענים כי זו שיטת הלמידה היעילה ביותר. בפועל, העתיד של האקדמיה הוא לעבור ללמידה ההיברידית, כלומר למידה המשלבת בין למידה במרחב המקוון ולמידה בכיתות.
כאשר הקורונה התפרצה וגרמה למעבר ללמידה מרחוק, האקדמיה לא הייתה מוכנה לקראת השינוי החד, ורוב המרצים לימדו בזום והכינו מצגות פשוטות בתוכנות כמו Power Point. מאחר והמשבר הפך לממושך, הבינו באקדמיה שאי אפשר להסתפק בהרצאות בזום בלבד ויש לבצע שינוי פדגוגי מעמיק כדי להתאים את שיטות הלימוד למאה ה-21.

פוטנציאל לתואר אקדמי פרסונלי

המעבר ללמידה מרחוק גרם לראשי המוסדות להשכלה גבוהה להבין כי ניתן להציע תואר אקדמי פרסונלי. לאור שיתופי הפעולה והעברת הידע בין מוסדות הלימוד בארץ ובחו"ל קיימת תשתית המאפשרת לסטודנטים ללמוד תואר מותאם אישית, ולמעשה בעתיד הקרוב הם יוכלו, ככל הנראה, ללמוד מספר קורסים באוניברסיטה מוכרת וידועה בחו"ל, למשל MIT, לבחור וללמוד קורסים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, ללמוד קורס רלוונטי בטכניון וכו'. זהו ללא ספק שינוי משמעותי בעולם האקדמיה, וכבר נעשו מספר ניסיונות אך הדרך לשם עדיין ארוכה.

 

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה