למידה מרחוק >> פיתוח יכולות למידה במסגרת הלמידה מרחוק

פיתוח יכולות למידה במסגרת הלמידה מרחוק

בתקופה זו, ובצל משבר הקורונה המתמשך, נדרשים סטודנטים להסתגל לשיטת הלמידה מרחוק. הסטודנטים אינם מכירים את השיטה העכשווית ללימודים שאינם פרונטליים, ועליהם לפתח יכולות למידה עדכניות המתאימות ללמידה המתקיימת במרחב המקוון, בעודם נמצאים בביתם.

הוחלט על ידי ראשי המוסדות להשכלה גבוהה לעבור ללמידה מקוונת, והמגמה היא לעבור בהמשך ללמידה היברידית בהתאם לנתוני התחלואה והמגבלות עליהם יוחלט במשרד הבריאות. הלמידה מרחוק בתקופה שבה שערי המכללות והאוניברסיטאות סגורים, מאפשרת לסטודנטים לרכוש השכלה גבוהה ולהימנע מפגיעה משמעותית בשגרת הלימודים. עם זאת, כדי להסתגל ללמידה במרחב המקוון הסטודנטים חייבים לרכוש מיומנויות למידה נוספות, ובסקירה זו אנחנו נציג בפניכם יכולות למידה שונות המתאימות לרוח התקופה.

יכולות למידה מותאמות ללמידה מרחוק

הלמידה המקוונת היא חוויה חדשה עבור הסטודנטים, ומבחינתם היא נתפסת כלמידה אפקטיבית, נוחה ומותאמת אישית. המוסדות להשכלה גבוהה בישראל נאלצים גם הם להסתגל לשינוי ולמעבר ללמידה מרחוק, ומעבר להשקעה בציוד טכני נדרש, המרצים נדרשים ליצור סביבות למידה עדכניות, מהנות וחדשניות, להיעזר בחומרי לימוד ובתכנים דיגיטליים שונים, למשל שילוב סרטונים ופודקאסטים. בנוסף, המרצים נדרשים לסייע לסטודנטים לפתח מיומנויות עדכניות ללמידה מרחוק כמו אוטונומיה מחשבתית, מוטיבציה פנימית, גמישות מחשבתית, מסוגלות עצמית, מעורבות במחקר ועוד.

אוטונומיה מחשבתית

אסטרטגיות ההוראה הקודמות מתאימות ללמידה פנים אל פנים, כלומר למידה פרונטלית בכיתות הלימוד. עם זאת, במאה ה-21 ובצל משבר הקורונה יש להתאים את שיטות הלימוד ולתת דגש על אוריינטציה טכנולוגית, חדשנות פדגוגית ועוד.

כדי להתאים את תהליכי ההוראה והלמידה מרחוק לבין צורכי הסטודנטים ורוח התקופה, הסטודנטים נדרשים ליכולות כמו אוטונומיה מחשבתית. למעשה, במעבר ללמידה במרחב המקוון יש להגדיל את האוטונומיה של הסטודנטים והמרצים, ובאמצעות שיפור שיטות הלמידה והתאמתן לתקופה הנוכחית, הסטודנטים מקבלים יותר חופש מחשבתי וכך הם יכולים להעמיק את הידע שלהם, לרכוש ידע מקצועי מקיף יותר ולפתח מיומנויות חדשניות המסייעות להם לקחת יותר אחריות על הלימודים וההישגים שלהם.

אוטונומיה מחשבתית אצל הסטודנטים מאפשרת להם להעריך במהירות את אמינות מקור המידע באתרים השונים, להעריך את המידע שהמרצה מציע כחומר לימוד והעשרה, למזג ידע ממקורות מידע מגוונים ולחלוק את הידע החדש עם אחרים.

מוטיבציה פנימית

אחד היתרונות המרכזיים של שיטת הלמידה פנים אל פנים הוא המפגש הפיזי בין המרצה לסטודנטים בכיתת הלימוד, ובנוסף הלמידה הפרונטלית מספקת תמיכה רגשית לסטודנטים מאחר והם יכולים לחלוק חוויות ולשתף בקשיים עם חברים לספסל הלימודים. במעבר למרחב הלמידה המקוונת, הסטודנטים נמצאים רוב הזמן לבד, מול המסך, וכדי להצליח בלימודים עליהם לפתח מיומנויות נוספות, ביניהן מוטיבציה פנימית.
הלמידה מרחוק יוצרת יותר מעורבות של הסטודנטים, כיוון שזו למידה פעילה שבה לא רק מקשיבים לדברי המרצה ומסכמים על דף או מסמך בוורד. הסטודנטים חייבים להיות בעלי מוטיבציה כדי להתמודד עם שיטת הלמידה החדשה ועל מנת להעמיק את הידע שלהם ולרכוש מקצוע לחיים.
המרצים יכולים לעודד את הסטודנטים ולסייע להם לפתח את המוטיבציה הפנימית הנדרשת ללמידה במרחב המקוון באמצעות העשרת תכני הלימוד, שילוב אמצעים ויזואליים בלמידה, הטלת משימות בזמן השיעור ולאחריו, שיחות משוב עם הסטודנטים ועוד.

מסוגלות עצמית

בתהליך הלמידה מרחוק הסטודנטים לוקחים חלק פעיל יותר בלמידה, והמרצים הופכים לשותפים לדרך ותפקידם לא מסתכם רק בהעברת הידע. הסטודנטים חייבים לפתח מיומנויות עדכניות כמו מסוגלות עצמית כדי להצליח במרחב הלמידה העכשווי.
מסוגלות עצמית מסייעת לסטודנטים להשתתף בשיעורים ולהיות פעילים בהם, להשתמש היטב בחומרי הלימוד הדיגיטליים, לשנן את החומר הנלמד, להעמיק את הידע בעזרת חומרי לימוד פתוחים ומאגרי מידע אמינים באינטרנט ועוד.

מעורבות נוספת

מעבר למיומנויות הלמידה החדשות שמתאימות ללמידה מרחוק, הסטודנטים נדרשים להיות יותר מעורבים בלמידה, ועליהם להפגין מעורבות נוספת כמו מחקר עצמי, איסוף מקורות מידע אמינים להעשרת ולהעמקת הידע ועוד.
למרצים יש תפקיד מרכזי ליצירת מעורבות נוספת אצל הסטודנטים, לכן עליהם להנגיש את חומרי הלימוד, לספק חומרי לימוד דיגיטליים המאפשרים לסטודנטים לצפות בהם בזמנם החופשי, לעודד את הסטודנטים להיעזר במקומות מידע אמינים וחופשיים באתרים ובפורטלים השונים ברשת וכו'. כמו כן, הסטודנטים חייבים לפתח יכולות מחקר עצמי כדי להיות יותר מעורבים בלמידה ועל מנת לפתח כישורים ומיומנויות שיסייעו להם בהמשך הדרך גם בקריירה.

 

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה