למידה מרחוק >> כיצד לסכם שיעור מקוון?

כיצד לסכם שיעור מקוון?

המעבר ללמידה מקוונת מחייב את הסטודנטים לרכוש מיומנויות חדשות. חשוב לזכור כי סטודנטים חדשים או ותיקים רכשו את היכולת לסכם את נושאי השיעור בזמן הלמידה הפרונטלית, כלומר למידה פנים אל פנים בכיתות הלימוד, אך המעבר ללמידה מרחוק מחייב יכולות עדכניות ושונות.

המומחים של המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט הכינו עבורכם מדריך מקצועי שיסייע לכם לסכם הרצאות ושיעורים מקוונים.

חמש טכניקות יעילות לסיכום הרצאה מקוונת

סיכום ראשי פרקים ונושאים עיקריים – הטכניקה הנפוצה ביותר לסיכום הרצאות ושיעורים היא בעזרת כתיבת ראשי פרקים וכותרות של הנושאים העיקריים שנלמדו. הסטודנט מסכם רק את הנושאים המרכזיים של ההרצאה, ומתחת לכותרת של הנושא המרכזי הוא מוסיף את תתי הנושאים הרלוונטיים לנושא.
טכניקה זו יעילה לסיכום שיעורים מקוונים מאחר ובסוף השיעור יש מסמך הכולל רשימה של נושאי הלימוד המרכזיים בצורה היררכית וברורה להבנה. לאחר השיער ניתן לחזור על חומרי הלימוד בקלות, להבין מה היו הנושאים המרכזים, מה כלול בכל נושא מרכזי, וכדאי בזמן ההרצאה להוסיף מתחת לכל נושא דוגמאות ונתונים ששימשו את המרצה בזמן השיעור.

שיטת קורנל לסיכום בזמן הרצאה – טכניקה ותיקה ומוכרת ללמידה עצמית, השיטה פותחה בשנות ה-40 של המאה הקודמת על ידי פרופ' וולטר פראוק מאוניברסיטת קורנל. השיטה הוכיחה את עצמה כיעילה מאוד בתחום הלמידה העצמית.

בשיטת קורנל מחלקים את הדף ל-3 חלקים:

  • מרכז הדף – חלק זה משמש לכתיבת הרעיונות ונושאי הלימוד המרכזיים בהרצאה.
  • תחתית הדף – החלק התחתון של הדף משמש את הסטודנט לתמצות הרעיונות המרכזיים, בדרך כלל מתמצתים את הרעיונות לאחר שההרצאה הסתיימה.
  • טור בצד ימין של הדף – החלק מופיע כטור בצד ימין ( אם ההרצאה באנגלית יש להוסיף את הטור בחלק השמאלי של הדף). החלק משמש את הסטודנט לכתיבת משפטי מפתח ושאלות, המשפטים והשאלות מסייעים להיזכר בנושאי הלימוד לאחר ההרצאה.

שיטת קורנל מחייבת היערכות מקדימה לפני ההרצאות, לכן יש להכין את הדפים המחולקים לפני שההרצאה מתחילה. הטכניקה יעילה מאוד ומסייעת במיקוד החשיבה ובזיקוק עיקרי הנושאים שנלמדו בהרצאה המקוונת. ניתן לסכם את ההרצאה על דף נייר או באמצעות תוכנה כמו וורד.

שיטת Flow Method – שיטה יעילה לסיכום הרצאות מקוונות, המבוססת על תזרים ולא על מבנה היררכי כפי שנהוג בשיטות אחרות לסיכום הרצאות. בטכניקה זו מקשיבים לדברי המרצה ובמקביל מסכמים את דבריו על הדף באמצעות תרשימי זרימה הגיוניים. בשיטת Flow Method הסטודנט כותב את הפרטים החשובים ביותר בהרצאה, ולצד כל נושא מרכזי הוא מוסיף מידע כללי שמסייע להבין את הנושא הכללי וחשיבותו. כדאי להשתמש בסמלים ולא רק בטקסט, ותרשים הזרימה מקל על הבנת הנושאים המרכזיים והקשר ביניהם.
שיטת מפת מושגים (מארגן גרפי) – טכניקה יעילה המשמשת ככלי למידה, בשיטה זו מציגים באופן ויזואלי את המושגים החשובים שנלמדו במהלך ההרצאה והקשרים שביניהם. המושג יכול להיות מורכב ממילה אחת או ממספר מילים וסמלים.
מפת מושגים מציגה ידע מסוים אך אם לא משתמשים נכון בטכניקה, המפה נתונה לפרשנויות שונות ועלולה לגרום לבלבול. לכן, חשוב ליצור מפה בצורה המזכירה תרשים זרימה הגיוני וכדאי להוסיף תיאור קצר של המושגים המרכזיים, להציג את הקשר בין המושגים השונים, והדרך הנכונה ביותר היא ליצור קשר לוגי בין שני כל נושאים בעזרת מילים מקשרות, וכך ניתן לחלץ מהמסמך החזותי משפטים שלמים וקלים להבנה.
שיטת העצלן – בשיטה זו עורכים את המצגת של השיעור, ובזמן ההרצאה המקוונת מוסיפים מידע והערות למצגת. זו שיטה יעילה ונוחה לסטודנטים רבים, מאחר ובטכניקה זו שומרים על רצף הגיוני של עיקרי הדברים וניתן לשמור במחשב את השינויים ולעיין במצגת כאשר רוצים לחזור על השיעור לפני ההרצאה הבאה או כאשר לומדים למבחן.

היערכות לקראת ההרצאה המקוונת

כדי לסכם בנוחות ובקלות את ההרצאות המקוונות כדאי לארגן סביבת למידה נוחה ונעימה בבית. לצד המחשב יש להניח מחברת עם כלי כתיבה, סרגל ומרקרים, ואם מסכמים את ההרצאה בשיטת קורנל כדאי לחלק את הדף מבעוד מועד. מאחר וסטודנטים לומדים מרחוק בשנת הלימודים העכשווית, כדאי לתרגל טכניקות שונות לסיכום שיעורים מקוונים, ולבחור את השיטה הנוחה ביותר לסטודנט.
יש לא מעט תוכנות חינמיות ובתשלום המתאימות לסיכום הרצאות מקוונות. סטודנטים הלומדים מרחוק לא חייבים לסכם את ההרצאה במחברת או על דף ובהחלט אפשר לשמור על הסביבה ולסכם את הנושאים המרכזיים באמצעות תוכנה מומלצת לארגון חומרי למידה.

חשוב לציין במכללת שערי מדע ומשפט השיעור המקוון מוקלט ועולה לאתר הקורס, כדי שהסטודנט יוכל לצפות שוב במהלך השיעור וכך יוכל להבין את החומר טוב יותר ולבצע סיכום בהתאם לכך.

 

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה