מאמרים בנושא ניהול >> מנהל טוב - תכונות של מנהל טוב

מנהל טוב - תכונות של מנהל טוב

העולם העסקי משתנה ומתפתח במהירות, וכיום יש תחרות גבוהה בכל הענפים, לכן תפקיד המנהל הפך למשמעותי, חשוב ומורכב יותר מאי פעם. באופן כללי, מנהל טוב הוא אדם בעל יכולות, תכונות וכישורים ייחודיים המסוגל להנהיג אחרים ולהניע אותם לפעולה, יש לו חזון ברור והוא מוביל את צוות העובדים שלו להצלחה ולהשגת היעדים העסקיים שנקבעו בארגון.

לכן, אם אתם מנהלים בהווה, אנשי משאבי אנוש, בעלי עסקים או שאתם מועמדים ללימודי מנהל עסקים לתואר ראשון או שני – כתבה זו נועדה לסייע לכם להבין מהו מנהל טוב, אלו תכונות ויכולות נדרשות ממנהל טוב בעולם העסקי וכיצד הלימודים האקדמיים יסייעו לכם להשתלב בשוק העבודה כמנהלים איכותיים המובילים עסקים וארגונים להצלחה ולשגשוג.

מנהלת טובה מחיייכת

מהו מנהל טוב?

בשנת 2002 חברת גוגל החליטה לערוך ניסוי חדשני במטרה לבדוק את נחיצותם של מנהלים בארגון, וזאת לאחר שמקבלי ההחלטות בענקית הטכנולוגיה היו משוכנעים כי ניתן לצמצם את כמות המנהלים בחברה. תוצאות הניסוי הפתיעו את בכירי החברה מאחר שהתגלה כי למנהלים יש השפעה עצומה על הצלחת הארגון והם נחוצים להובלת העובדים. לכן, גוגל שינתה כיוון והקימה את המיזם החשאי שזכה לכינוי פרוג'קט אוקסיג'ן (Project Oxygen) על מנת לבדוק ולאפיין את התכונות והכישורים הנדרשים ממנהלים מוצלחים וטובים.

מאחר שאין תשובה אחת ויחידה מהו מנהל טוב, כיום מקובל להגדיר מנהל טוב ואיכותי כמנהיג בעל תכונות ייחודיות המסוגל להנחות ולהניע את צוות העובדים להשגת המטרות והיעדים העסקיים שנקבעו. באופן כללי, מנהל טוב הוא מנהיג עם חזון המהווה דוגמה אישית לעובדיו, שמפגין מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר ויודע כיצד להניע את צוות עובדיו להצלחה ולהשגת היעדים.

בתוך כך חשוב להבדיל בין מנהל טכני למנהל טוב, מאחר שתפקיד הניהול הוא הרבה מעבר לידע ולניסיון המעמיק בכל הקשור לבעיות ומטלות טכניות בארגון. למעשה, מנהל טוב נמדד ביכולות הבינאישיות והארגוניות שלו, ומעבר לידע הטכני עליו להניע עובדים ולתרום לארגון בדרכים שונות ומגוונות. המנהל הטוב תורם רבות לארגון בדרכים כגון: הובלת והנעת עובדים, יישום חדשנות בארגון, יישום תרבות ארגונית חיובית וטובה, הגדרת משימות והצבת יעדים בצורה ברורה וריאלית, קבלת החלטות מושכלות תחת לחץ, הטמעת שיטות עבודה חדשניות ואיכותיות יותר ועוד.

תכונות המאפיינות מנהל טוב

מחקרים רבים נעשו כדי להבין את התכונות הנדרשות להיות מנהל טוב, והתכונות העיקריות שמאפיינות מנהלים מצליחים ואיכותיים בעולם העסקי הן:

תקשורת בין אישית מעולה:
תקשורת בין אישית אפקטיבית היא המפתח ליצירת דיאלוג פתוח עם צוות העובדים, לכן המנהל חייב להיות בעל יכולת הקשבה ועליו להיות אמפתי כדי ליצור יחסי עבודה מעולים, לפתור קונפליקטים במקום העבודה ולהעביר מסרים באופן ברור, יעיל ומדויק. המנהל הטוב נמדד ביחסי האנוש שלו, ועליו לתת משוב על ביצועי העובדים ולמנף אותם באמצעות תקשורת טובה ויעילה, ללא שיפוטיות וביקורתיות.

כישורים מקצועיים:
מנהל איכותי וטוב מסייע לעובדיו והוא הדמות הסמכותית בארגון לפתרון בעיות מקצועיות. המנהל הוא הגורם המקצועי הבכיר לפתרון בעיות שוטפות ויומיומיות בארגון, ועליו להיות בעל יכולות חשיבה מחוץ לקופסה כדי לבחור נכון את הפתרונות לבעיות המקצועיות, בהתאם לתחום העיסוק. המנהל נדרש לספק הדרכה ולהכווין את הצוות כדי לפתור בעיות שונות, ועליו להיות בעל חזון ולקדם חדשנות בארגון, ובנוסף הוא משמש כדוגמה אישית להתנהלות מקצועית כיוון שיש לו הבנה מעמיקה ורחבה בתחום העיסוק.

יכולת קבלת החלטות:
המנהל הטוב יודע לקבל החלטות חשובות גם במצבי משבר וחוסר ודאות. היכולת של המנהל לקבל החלטות גם בעתות משבר גורמת לצוות לסמוך עליו וללכת בעקבותיו, ובנוסף יש לו יכולת לתכנן ולנהל את משאבי הארגון בצורה יעילה ומושכלת תוך עמידה ביעדים ובלוחות זמנים שנקבעו מראש.
כדי לקבל החלטות מושכלות, המנהל חייב יכולות גבוהות לניתוח מידע ונתונים, להערכת סיכונים ולהסקת תובנות, לכן עליו להכיר כלים חדשניים ולעבוד ביעילות עם המידע והנתונים כדי לקבל החלטות טובות ולהנהיג את הארגון והעבדים להצלחה.

יכולת תעדוף:
המנהל נדרש לקבל החלטות רבות מדי יום, לפיכך עליו להבחין בין עיקר לתפל ולתעדף נכון את המשימות של העובדים במחלקות השונות בארגון, ובנוסף עליו לחלק בצורה מושכלת את המשאבים כדי לעמוד ביעדים.

מוטיבציה:
אחת התכונות החשובות שמאפיינות מנהלים טובים היא מוטיבציה, וכאשר המנהל חדור מטרה ומפגין תשוקה לתפקיד, להצלחת הארגון ולהשגת היעדים, העובדים הולכים אחריו בהתלהבות, כלומר יש למנהל השפעה כבירה בארגון והמוטיבציה שלו מעודד את הצוות לעמוד במשימות ולהוביל את הארגון להצלחה.

משימתיות:
המנהל יודע להגדיר נכון משימות, ועליו להגדירן בצורה ברורה ומדויקת כדי להשיגן. הגדרה נכונה של המשימות היא תכונה שגורמת לעובדים לסמוך על המנהל שלהם והיא מעודדת אותם לעשייה.

ריאליות:
תכונה חשובה לכל מנהל מאחר שריאליות מאפשרת לו לבצע הערכת מצב מפוכחת, על סמך נתונים עדכניים, וכך המנהל יכול להציב יעדים ריאליים וברי השגה ולהוביל את הארגון להצלחה.

פעולות שמבצע מנהל טוב

לאחר שהבנו מהן התכונות העיקריות של מנהלים טובים חשוב לדעת כי המנהל נדרש לבצע פעולות חיוניות בארגון, ובהן:

התמודדות עם לחצים ומשברים:
המנהל מתמודד עם משברים ולחצים רבים בעבודתו, ועליו להתנהל נכון גם במצבים מאתגרים כדי לסייע לעובדים בארגון להתמודד עם הלחץ במקום העבודה. זו אינה התמודדות פשוטה מאחר שהמנהל נדרש לקבל החלטות נכונות תוך שמירה על ריכוז בעבודה, וזאת במקביל לניהול הצוות והארגון.

העצמת עובדים:
אחת מהפעולות החשובות של מנהל איכותי בארגון היא להעצים את צוות העובדים לכן עלין לאפיין ולנתח את היכולות של כל עובד ועובד, לאפשר הזדמנויות צמיחה לעובדים הטובים ביותר, לעודד שיתופי פעולה בין העובדים, והוא מנהל פגישות אישיות באופן קבוע ושוטף כדי לספק משוב לכל עובד ועל מנת להעצים את העובד בתוך הארגון.

פרודוקטיביות וקביעת יעדים:
מנהל מקצועי וטוב חותר ליישום שיטות עבודה חדשניות ואיכותיות יותר, הוא מציב יעדים ברי השגה ועוקב אחר ההתקדמות והביצועים של עובדיו. כמו כן, מתוקף תפקידו המנהל משפר את שירות הלקוחות ועליו לדאוג לשימור לקוחות אופטימלי.

ניהול זמן:
זמן הוא משאב חשוב וקריטי לכן המנהל חייב לבצע חלוקת זמן נכונה בין המשימות השונות ועליו להקנות הרגלי ניהול זמן לצוות העובדים כדי להוביל את הארגון להצלחה ולעמוד ביעדים הדרושים.

קבלת החלטות חשובות:
כל מנהל נדרש לקבל החלטות חשובות מדי יום במגוון נושאים ותחומים, לכן הוא נדרש ליכולת טובה לקבל החלטות חשובות וקריטיות, תוך הפעלת שיקול דעת והתייחסות נכונה לגורמים שונים.

האצלת סמכויות:
אחת מהפעולות החשובות של המנהל היא להאציל סמכויות למנהלים זוטרים ולעובדים שונים בארגון. האצלת סמכויות לעובדים איכותיים יוצרת תחושת שותפות והיא מניעה לפעולה את כלל העובדים בארגון.

איך תואר ראשון ושני במנהל עסקים מקנים כלים למנהלי העתיד וההווה בשוק העבודה?

הדרך היעילה, הנכונה והבטוחה להיות מנהל טוב היא ללמוד תואר במנהל עסקים (תואר ראשון או שני). התואר האקדמי במנהל עסקים מסייע בהכשרת ובפיתוח מנהלים בהווה ובעתיד לטובים יותר. במסגרת הלימודים לתואר ראשון או שני במנהל עסקים, המנהלים לעתיד לומדים קורסים רלוונטיים שמטרתם לפתח יכולות וכישורים הכרחיים למנהלים הטובים כמו שיטות מחקר, יזמות והובלת שינויים, ניהול מדיה, בינה מלאכותית, ניהול תקציב, ניהול והתנהגות ארגונית ועוד.

כמו כן, התואר במנהל עסקים מקנה ידע וכלים חשובים כמו ניתוח נתונים, קבלת החלטות, ניהול מו"מ, תקשורת בין אישית וכו'. במסגרת הלימודים הסטודנטים יכולים לבחור מסלול התמחות כמו יזמות, שיווק ודיגיטל והם רוכשים ידע וכלים המסייעים להם להיות מנהלים טובים יותר ולהוביל ארגונים ועסקים להצלחה.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה