לאן צופן העתיד העתיד של למידה מרחוק באקדמיה?
למידה מרחוק
בתקופה האחרונה פרץ לחיינו מושג חדש הנקרא למידה היברידית, ופירושו שילוב של אופני למידה שונים, ובעיקר למידה פרונטלית ולמידה מרחוק באמצעות האינטרנט. המושג היברידי מתאר שילוב והכלאה בין גורמים שונים, בדיוק כמו בתחום הרכב כאשר ברכבים היברידיים יש שני מנועים – חשמלי ובנזין.
בעקבות התפרצות נגיף הקורונה חלו שינוים רבים בחיינו, ותלמידי הגנים ובתי הספר, כמו גם סטודנטים במוסדות האקדמיים, נאלצו לשנות את אופני הלמידה שלהם ולעבור ללמידה מרחוק באמצעות זום וטכנולוגיות נוספות. כעת, עלינו להתרגל למציאות חדשה של חיים לצד הקורונה, לכן מודל הלמידה ההיברידית הולך ותופס תאוצה, ובפרסומים של המוסדות האקדמיים לקראת שנת הלימודים החדשה שבפתח ניתן לראות כי תוכנית הלימודים לשנה הקרובה מבוססת על למידה משולבת (היברידית) מהקמפוס ומהבית.
יתרונות משמעותיים לסטודנטים ולמורים
מודל הלמידה מרחוק הוא רעיון ותיק יחסית בענף ההוראה, מטרתו לשלב בין שיטות למידה חדשות ומתקדמות לבין שיטות הלמידה המסורתיות כדוגמת הלמידה הפרונטלית בכיתות. יש אופני למידה מגוונים שכל התלמידים והסטודנטים מכירים, לדוגמה מפגשים פנים אל פנים בכיתות (למידה פרונטלית), מפגשים סינכרוניים באמצעות פלטפורמות מתקדמות טכנולוגיות כמו זום, WebEx וכו’, ומפגשים א-סינכרוניים כמו למידה באמצעות פודקאסטים, Ted, סרטונים ביוטיוב וכיוצא בזה.
השילוב בין אופני למידה מבטיח יתרונות משמעותיים לתלמידים ולמורים, זו למידה רב ערוצית היוצרת יותר עניין ותורמת לשיפור באיכות ההוראה, הבנת החומר הנלמד, פיתוח יכולות למידה, מחשבה ביקורתית וחקר, והקניית ידע מעמיק בצורה יעילה.
מודל למידה מרחוק עדכני המתאים לסביבת למידה בעידן הטכנולוגי
תקופת הקורונה האיצה תהליכי דיגיטליזציה במגוון תחומים, ובמיוחד בתחומים כמו הוראה, למידה, רפואה ועבודה מרחוק. הסגרים הממושכים, הריחוק החברתי, תקופות הבידוד ובעיקר החשש מהידבקויות, כל אלו ועוד תרמו ליישום שיטת הלמידה ההיברידית במוסדות האקדמיים ובבתי הספר.
לאחר שנת ניסיון, המוסדות האקדמיים המובילים, ובראשם המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, בחנו לעומק את היתרונות והחסרונות של הלמידה ההיברידית. למעשה, מודל הלמידה העדכני מספק פתרון מקיף ואיכותי יותר מאחר ובוחרים במרכיבים הטובים של הלמידה הפרונטלית יחד עם המרכיבים הטובים ביותר של מודל הלמידה המקוונת ויוצרים חוויית לימודים חדשנית ומיטבית עבור הסטודנטים.
לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ”ב, ובדיוק כמו בשנה הקודמת, יש להתאים את שיטות הלמידה למגבלות החלות עלינו ממשרד הבריאות עקב הגעת הווריאנטים לישראל וההתפשטות מחדש של נגיף הקורונה. לכן, מוסדות האקדמיה בישראל החליטו ליישם את מודל הלמידה ההיברידית המבוסס על העקרונות הבאים:
שילוב בין שיטות למידה מסורתיות לשיטות מקוונות.
שילוב נכון בין המרחב הפיזי למרחב המקוון.
שילוב בין קצב הלמידה הנדרש לסטודנטים לבין הסביבה הסוערת.
פיתוח שיטות וטכנולוגיות המתאימות למודל ההיברידי.
עידן הלמידה מרחוק מהווה הזדמנות לשינוי שיטות ההוראה והלמידה
במשך שנים ארוכות יש טענות נגד שיטות הלמידה המסורתיות המלוות אותנו כבר מאות שנים, השיטה הפרונטלית המבוססת על שיעורים בכיתות ולמידה במרחב הפיזי נחוצה לסטודנטים ולתלמידים רבים ויש לה לא מעט יתרונות, עם זאת יש לשיטה גם חסרונות רבים. במודל הלמידה מרחוק מעבירים את האחריות ללמידה לסטודנטים והמרצים נדרשים להעשיר את הידע ולא רק להעביר כמויות של מידע כפי שקורה במרחב הפיזי.
למעשה, במודל הלמידה ההיברידית בונים מבנה שונה של שיעור מאחר וחלק מהשיעור הא סינכרוני וחלקו א-סינכרוני. השילוב בין שיטות הלמידה וההוראה מבטיח יתרונות רבים למורים וסטודנטים, ומעבר להקניית הידע במרחב הפיזי והמקוון, הסטודנטים זוכים לכלים ייעודיים המאפשרים להם להצליח בלימודים, ולאחר מכן בעבודה, ביניהם גם כלים חשובים המפתחים ומעצימים יכולות אישיות.
תארים הנלמדים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט בלמידה היברידית:
תואר ראשון בניהול מערכות בריאות B.A
תואר ראשון במדיניות ציבורית, ממשל ומשפט B.A