תמונת רקע
לימודי מדיניות ציבורית >> מאמרים בתחום מדיניות ציבורית >> מושגים חשובים בתחום המדיניות הציבורית

מושגים חשובים בתחום המדיניות הציבורית

מדיניות ציבורית משקפת את ההחלטות והפעולות שבהן רשויות השלטון נוקטות, זהו תהליך מורכב המבוסס על קבלת החלטות כדי לקבוע סדרי עדיפויות וקווי פעולה עתידיים לרווחת הציבור. בתחום המדיניות הציבורית עוסקים במגוון תחומים, כולל כשלי שוק וכשלי ממשל הנובעים מעיצוב וביצוע המדיניות של מקבלי ההחלטות ברשויות השלטון.
יש לציין כי תחום המדיניות הציבורית מושך ישראלים רבים, ניתן לאחר התואר הראשון להתברג לאחר הלימודים לתפקידי מפתח ברשויות השלטון ובמוסדות המדינה. כאשר לומדים תואר ראשון במדיניות ציבורית ממשל ומשפט נחשפים לתחומי ידע רבים ומגוונים כמו כלכלה, משפט, חברה ומדעי המדינה, יש לשלוט במושגי יסוד חשובים ורלוונטיים לתחום המדיניות הציבורית. כדי לסייע לכם להכיר את המושגים החשובים והנפוצים ביותר בתחום הכנו עבורכם מילון מושגים תמציתי.

מושגי יסוד

  • מדיניות ציבורית – כלל ההחלטות והפעולות שרשויות השלטון במדינה נוקטות לצורך דאגה לרווחת הציבור.
  • תורת המשחקים – בתחום המדיניות הציבורית יש הבדלים משמעותיים בין המדינות. תורת המשחקים היא ענף ייעודי בתחומי המתמטיקה, הכלכלה והפסיכולוגיה, התיאוריה משמשת לניתוח מצבי עימות או שיתופי פעולה בין מקבלי ההחלטות להם יש רצונות שונים.
  • דמוקרטיה – שיטת ממשל נפוצה שתחילתה ביוון העתיקה, בשיטה זו האזרחים יכולים לשקף את רצונם בדרך של הצבעה כדי להשפיע על המדיניות הציבורית הנקבעת ברשויות השלטון.
  • קפיטליזם – מערכת כלכלית שבה רוב אמצעי הייצור נמצאים בבעלות פרטית ובבעלות של חברות מסחריות, לכן מחירי המוצרים והשירותים נקבעים על ידי תחרות בשוק החופשי ולא על ידי רשויות המדינה.
  • סוציאליזם – תנועות שונות שמטרתן המשותפת היא חברתנות, כלומר בעלות ציבורית על אמצעי הייצור, בסוציאליזם לעובדים יש אפשרות לניהול עצמי. התנועה צמחה לקראת סוף המאה ה-19 מתוך מעמד הפועלים.
  • הגישה הרציונלית – גישה ידועה בתחום המדיניות הציבורית שנועדה לקדם את האינטרס הציבורי הרחב.
  • הגישה התהליכית – גישה בתחום המדיניות הציבורית המהווה תוצר צרכני המותאם לדרישת צרכני המדיניות (עסקים, קבוצת אזרחים, אדם יחיד וכו').
  • כשל שוק - מושג מתחום הכלכלה המשמש לתיאור מצב שבו כוחות השוק ומנגנוני ההיצע והביקוש גורמים להקצאה לא נכונה של המשאבים ו/או השירותים. כשל שוק גורם לבזבוז משאבים, לאבטלה, לחוסר יעילות ועוד, לכן זהו מצב בו רצוי שהמדינה תחליט להתערב ולקבוע את המדיניות הציבורית הנכונה למניעת פגיעה ברווחה החברתית.
  • רגולציה – רגולציה, אסדרה בעברית, כוללת חקיקה ופיקוח על ידי רשויות השלטון והממשלה במטרה להסדיר את הפעילות הספציפית, ולפקח על גורמים רלוונטיים באמצעות מנגנוני סנקציות.
  • בירוקרטיה ציבורית – מושג חשוב ורב משמעי מתחום הניהול הארגוני, אחת המשמעויות של המונח היא הצורה של ניהול משאבי אנוש במערכת שלטון המנהלים.

מהם הגורמים המשפיעים על תהליך גיבוש המדיניות הציבורית?

בתחום המדיניות הציבורית ניתן למצוא גורמים שונים המשפיעים על קבלת ההחלטות וגיבוש המדינות של רשויות השלטון. הגורמים המשפיעים ביותר על גיבוש מדיניות ציבורית הם רשויות השלטון (כולל שלטון מקומי), החברה האזרחית (קבוצות אזרחים, התאגדויות אזרחיות, משמרות מחאה וכו'), המגזר העסקי המושפע רבות מהמדיניות הציבורית, דעת הקהל ואמצעי התקשורת.
לרשויות השלטון יש כלים רבים ומגוונים לגיבוש המדיניות הציבורית, למשל רגולציה, מיסים, קצבאות, ייצור ואספקת שירותים, סחורות, הפרטה, חינוך והסברה, הלאמה, רפורמות ועוד.
כדאי לדעת כי יש גישות שונות בתחום המדיניות הציבורית, אלו מושגים הנלמדים במסגרת הלימודים לתואר ראשון במדיניות ציבורית ממשל ומשפט. הגישות העיקריות הן הגישה התהליכית, הרציונלית, המוסדית, האליטות, הבחירה הציבורית, החלחול ועוד.

הכלים הנרכשים

לימודים לתואר ראשון במדיניות ציבורית ממשל ומשפט מקנים ידע עיוני וכלים חשובים המסייעים לבוגרים לעסוק בתחום, ולהשתלב לתפקידי מפתח ברשויות השלטון ובמוסדות הציבור. אם אתם מעוניינים לפתח קריירה ולעסוק בתחום מדיניות ציבורית כדאי גם לכם להירשם ללימודי מנהל, ממשל ומשפט בשערי מדע ומשפט.
על הרחבה של מושגי יסוד של מדיניות ציבורית ניתן לקרוא את הספר "מדיניות ציבורית : יסודות ועקרונות" לחצו למידע

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה