המחשה למפגש אקדמי

מה זה ESG

השקעות אחראיות (ESG) הנקראת גם השקעות ירוקות הפכו לטרנד החם ביותר בעולם העסקים ובאקדמיה. למעלה מ-30 טריליון דולר מנוהלים על פי עקרונות הגישה החדשנית, ולפי האנליסטים, עד שנת 2025, הסכום צפוי לזנק ליותר מ-53 טריליון דולר.

ESG היא גישה חדשנית ואטרקטיבית לניהול השקעות שבה לוקחים בחשבון שלושה גורמים מרכזיים (סביבה, חברתי וממשל תאגידי) באמצעותם ניתן למדוד קיימות והשפעה חברתית ומוסרית בתחום ההשקעות בעסקים, והגורמים המרכזיים חיוניים להבטחת עתיד איכותי, משגשג ובר קיימא לאזרחים ולדורות הבאים.

השקעות לפי גישת ESG מספקות מענה לאתגרים הקיימים בעולם בו אנחנו חיים, והמשקיעים יכולים לבחור השקעה בחברות וארגונים המקפידים על שקיפות בתהליכי הייצור, התנהלות פיננסית תקינה, ניהול שוויוני, שילוב קבוצות מיעוטים בחברה, רווחה לעובדים, תרומה לקהילה, עמידה בנהלי קיימות ואיכות הסביבה, גישה מכוונת להשגת תוצאות עסקיות טובות ועוד.

השקעות ESG

ראשי התיבות של ESG הם Environmental, Social, Governance, כלומר פרמטרים סביבתיים, פרמטרים חברתיים ופרמטרים של ממשל תאגידי:

E (סביבה) – השפעת החברה על איכות הסביבה, לרבות פרמטרים כמו טביעת רגל פחמנית, עמידה בנהלי קיימות לאורך שרשרת האספקה, נהלי איכות הסביבה, נצילות ויעילות אנרגטית, זיהום, ניהול פסולת וכד'. זהו אחד מהמרכיבים המרכזיים והחשובים ביותר בשיטת ההשקעות האחראיות, ומרכיב זה בוחן בין היתר את ההשפעה של החברה על הסביבה וכיצד היא מנסה להפחית את הפגיעה באיכות הסביבה ולשמור על קיימות למען האזרחים והדורות הבאים.

S (חברתי) – השפעת מערכת היחסים של החברה עם עובדים, לקוחות, קהילה ועוד, כולל פרמטרים כמו יחסי עובדים בחברה, נהלי עבודה, גיוון עובדים ומנהלים, שילוב קבוצות מיעוטים (שוויון בתעסוקה), פערי שכר, מעורבות ותרומה לקהילה ועוד. המרכיב החברתי בוחן את ההשפעה החברתית של החברה, כולל השפעות על הקהילה, ובנוסף בודקים כיצד החברה משפיעה על החברה הכללית ואיך היא פועלת להפצת טוב חברתי מעבר לפעילות העסקית.

G (ממשל תאגידי) – השפעת נהלי הממשל התאגידי, לרבות פרמטרים עמו תגמול בכירים, זכויות של בעלי המניות, איכות המנהיגות התאגידית, אינטראקציה עם בעלי המניות, גיוון בהנהגת החברה והדירקטוריון וכו'. המרכיב של ממשל תאגידי בודק בין היתר איך הנהלת החברה והדירקטוריון יוזמים פעולות להנעת שינוי חיובי בחברה ועד כמה ההנהלה מגוונת.

ראוי לציין כי קרן ההשקעות המובילה בתחום ה-ESG היא הקרן של תאגיד בלקרוק, וכיום הקרן דורשת מהחברות שבהן היא משקיעה לפעול למען איכות הסביבה. תחום ההשקעות האחראיות ESG צובר פופולריות בשוקי ההון השונים ברחבי העולם, וניתן לראות כיצד רגולטורים מעודדים את הגופים המוסדיים להשקיע בחברות הדוגלות בשיטת ESG. בפועל, ההשקעות האחראיות צומחות במהירות גם בגלל האטרקטיביות שלהן, וגם הצרכנים מעדיפים כיום לרכוש מוצרים ושירותים מחברות המשלבות את עקרונות ה-ESG.

למי זה מתאים?

הקריטריונים המרכזיים בגישת ההשקעה האחראית ESG מסייעים למשקיעים ולאנליסטים להעריך חברות וארגונים על פי קריטריונים רחבים יותר מהרגיל, כלומר הם אינם מתמקדים רק בתוצאות העסקיות והפיננסיות של החברה, אלא יש התייחסות רחבה יותר ומקבלים פרספקטיבה המתייחסת להיבטים חשובים נוספים כמו השפעת החברה על הסביבה, מבני הממשל התאגידי, היבטים חברתיים וכיוצא בזה.

חשוב לזכור כי עקרונות שיטת ESG משמשים ככלי תומך בתהליכי קבלת ההחלטות בקרב משקיעים. ציון ESG עשוי להשפיע על התוצאות העסקיות והביצועים של חברות וארגונים, לכן זהו כלי חשוב שאינו נכלל בדוחות הכספיים של חברות. האנליסטים והמשקיעים נעזרים בציון ESG כדי לבחון את פוטנציאל ההשקעה בחברות שונות, ובנוסף השיטה להשקעה אחראית מאפשרת לזהות סיכונים כלכליים בחברה מסוימת מבחינת היבטים סביבתיים, חברתיים וניהוליים.

בנוסף לזאת, הקריטריונים של שיטת ESG מאפשרים לצרכנים לקבל החלטה האם לרכוש מוצרים או שירותים מחברה זו או אחרת. לכן, הקריטריונים משפיעים על חברות והם מקדמים שיטות ניהול ופעילות עסקית אחראיות יותר.

מה כדאי ללמוד כדי להרחיב את הידע בתחום ההשקעות האחראיות ESG?

כדי להרחיב את הידע בתחום ההשקעות האחראיות הסטודנטים לתואר ראשון במנהל עסקים בשערי מדע ומשפט לומדים קורסי בחירה העוסקים בנושא ESG, לדוגמה קורס אתיקה בעסקים העוסק בין היתר בדפוסי האחריות התאגידית בניהול. הקורס מרחיב את הידע בנושא ESG והסטודנטים רוכשים ידע מעמיק המסייע להם בעבודה למקסם את רווחי הארגון תוך התמודדות נאותה עם דילמות אתיות מורכבות כמו אחריות חברתית וסביבתית של הארגון.

סטודנטים במסלול תואר שני במנהל עסקים בשערי מדע ומשפט מרחיבים את הידע בנושא ESG באמצעות קורסים שונים, ובהם קורס אתיקה עסקית. הקורס מציע את מושגי היסוד וההיבטי התיאורטיים, כמו גם ההיבטים המעשיים של אתיקה בארגונים שונים, בדגש על על ארגונים עסקיים.

תוכנית הלימודים במסלול תואר ראשון במנהל עסקים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט נועדה להכשיר את הבוגרים לתפקידי ניהול שונים בעסקים, חברות וארגונים. בוגרי התוכנית זוכים לידע עדכני ומגוון בכל התחומים הנדרשים לניהול עסקים, כולל ידע עדכני בהשקעות אחראיות ESG, והבוגרים זוכים לביקוש רב בשוק העבודה.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה