תמונת המחשה לחיפוש ברשת

מה זה רדיולוג ?

תחום הרדיולוגיה עובר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, התחום מכונה גם דימות מאחר ובענף רפואי זה עוסקים באמצעי דימות מתקדמים. הרדיולוג משמש כעיניים של הרופאים הקליניים והמומחים בתחומי רפואה שונים כמו כירורגיה, רפואה פנימית, רפואת ילדים, גינקולוגיה, רפואת חירום ועוד.

רדיולוגיה היא התמחות בתחום הרפואה בה מפרשים צילומים ותמונות של איברי הגוף במטרה לאתר מחלות ובעיות הדורשות טיפול, לרבות מחלת הסרטן. בתחום הרדיולוגיה יש מגוון מכשירי דימות מתקדמים טכנולוגית כמו MRI, CT (טומוגרפיה ממוחשבת), אולטרסאונד, PET (טומוגרפיית פליטת פוזיטרונים) ועוד.

סוגים שונים של אמצעי דימות

כאמור, הרדיולוג משמש כעיניים עבור הרופאים, ועליו לנתח נכון את צילומי ההדמיה כדי לאתר מחלות ובעיות בזמן, ולאפשר לרופא הקליני להציע טיפול מיטבי ומותאם אישית. אמצעי הדימות הרפואי העיקריים של הרדיולוג הם:

מכשיר MRI – אחד מהכלים העיקריים של רדיולוגים. מכשיר MRI (דימות תהודה מגנטי) נמצא בשימוש כבר משנות ה-70 של המאה הקודמת, המכשיר מבוסס על שדות מגנטיים חזקים לצורך יישור גרעיני האטומים ברקמות הגוף. מכשירי ה-MRI עברו שדרוג משמעותי במרוצת השנים וכיום הם הפכו לכלי חשוב ומרכזי המספק תמונת מצב מדויקת ועדכנית על מצבו של החולה, וכך הרופא המטפל יכול להתאים את הטיפול המיטבי. יש לא מעט אנשים בארץ ובעולם החייבים את חייהם לבדיקות ה-MRI.

מכשיר CT – מכשיר הדמיה משוכלל המשתמש בקרן רנטגן בשילוב אלגוריתמים. הסקירה במכשיר ה-CT נועדה לצורכי אבחון וניתן לגלות באמצעותה דימום מוחי, תסחיף בריאות, בעיות באבי העורקים, דלקת בתוספתן ועוד.

אולטרסאונד – בדיקה נפוצה המבוססת על הדמיה באמצעות גלי קול, הבדיקה אינה פולשנית ויש לה יתרונות רבים. בדיקת אולטרסאונד בטוחה לשימוש ונפוצה במיוחד בקרב נשים בהריון.

כדאי לדעת כי בתחום הרדיולוגיה יש מכשור רפואי חדשני המיועד לבדיקות פולשניות לצורכי אבחון מדויק יותר. לכן, רדיולוג מומחה עוסק לא רק ברדיולוגיה אבחנתית, כלומר בפענוח הצילומים, אלא גם בתפעול המכשירים הפולשניים ונדרשת מיומנות גבוהה במיוחד לצורך בדיקות אלה.

התמחות של רדיולוג

ראוי לציין כי רדיולוג הוא רופא העובר התמחות בתחום הרדיולוגיה. החל משנת 2015 יש לעבור התמחות ברדיולוגיה במשך חמש שנים, ועל פי התוכנית החדשה ההתמחות כוללת חצי שנה של מדעי היסוד, 3 שנים ועוד 9 חודשים התמחות במחלקת רדיולוגיה אבחנתית ו-6 חודשים נוספים הכוללים סבב באחד ממקצועות הרפואה הבאים: רפואת ילדים, פנימית, כירורגיה כללית או אורתופדית. יש אפשרות לעבור סבב קצר יותר למשך 3 חודשים בתחומים כמו רפואה פנימית, ילדים או כירורגיה כללית ועוד 3 חודשים במכון או במחלקה קלינית בבית חולים.

כיצד רדיולוג מסייע לרופא?

כאמור, רדיולוג משמש כעיניים של הרופא, הוא מתפעל את מכשירי הבדיקה המתקדמים ועליו לפענח נכון את תוצאות בדיקות הדימות כדי לסייע לרופא לקבל החלטות נכונות, לאתר מצבי חולי שונים בשלבים מוקדמים ככל האפשר ולהציע טיפול רפואי מיטבי ומותאם למצבו הבריאותי של המטופל.

הרדיולוג לא רק מפענח את צילומי ההדמיה, הוא מכין דיווח מפורט לרופא המטפל ובפועל הוא מעניק לרופא ייעוץ חשוב ומספק תמונת מצב מקיפה ועדכנית על מצבו הבריאות של המטופל.

מסלול לימודים קשור לעולם של רדיולוגיה

אם קראתם עד לפה כנראה התחום ממש מדבר אליכם, כדי לעבוד בתחום הרדיולוגיה צריך ללמוד רפואה ולעבור התמחות בתחום זה, ההתמחות נמשכת חמש שנים.  אבל אפשרות נוספת לגעת בעולם של רדיולוגיה, על ידי לימודים מאתגרים ומעניינים במסלול תואר ראשון בדימות רפואי. בוגרי המגמה עוברים הכשרה מקצועית יסודית ומקיפה לתחום הדימות הרפואי (רדיולוגיה אבחנתית) ויש ביקוש רב לבוגרים בגלל הידע העדכני והמיומנויות שלהם.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה