תמונת רקע
לימודי משפטים >> מאמרים בנושא לימודי משפטים >> מה ההבדל בין משפטן לעורך דין

מה ההבדל בין משפטן לעורך דין

משפטן הוא אדם בעל השכלה משפטית רחבה, אך הוא אינו מוסמך לעריכת דין ולא חבר בלשכת עורכי הדין בישראל. לעומתו, עורך דין הוא בוגר לימודי משפטים במוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג, לאחר סיום לימודיו הוא עובר סטאז' ועליו לעבור בהצלחה את הבחינות של הלשכה.
לכן, משפטן הוא אדם שסיים בהצלחה את לימודיו לתואר ראשון במשפטים או שהוא סיים בהצלחה תואר שני במשפטים ללא משפטנים, מטרת הלימודים היא לרכוש את ההשכלה המשפטית הנחוצה לאדם לצורך ביצוע עבודתו וכדי להתקדם בקריירה. יש לציין כי תואר משפטן מוענק גם לאנשי מקצוע העוסקים בחקר המשפט ובעיצוב המשפט בישראל, אך המשפטן אינו רשאי לעסוק בעריכת דין, לכן הוא לא יכול לייצג אחרים בבתי המשפט ואין באפשרותו לערוך מסמכים משפטיים שונים, להחתים על תצהירים וכו'. כדי לעסוק בעריכת דין יש ללמוד תואר ראשון במשפטים, הלימודים נמשכים שלוש וחצי שנים, ובסיומם יש לעבור סטאז' ולעמוד בהצלחה בבחינות הלשכה, בהתאם להוראות החדשות שנקבעו לאחרונה.

קווים לדמותו של עורך דין בישראל

עורך דין הוא אדם בעל השכלה משפטית מקיפה ומעמיקה המורשה לעסוק בעריכת דין ובייעוץ משפטי, לאחר לימודי משפטים לתואר ראשון או שני וקבלת הסמכה ממוסד אקדמי מוכר ורשמי. במסגרת לימודי משפטים לתואר ראשון הסטודנטים בוחרים מסלול התמחות, יש מגוון התמחויות בתחום המשפטים כמו משפט פלילי, משפט מסחרי, דיני חוזים, דיני עבודה, משפט ציבורי, דיני משפחה וירושה, דיני נזיקים עבודה וביטוח ועוד
עורכי דין מוסמכים יכולים להעמיק את הידע המשפטי שלהם במסגרת לימודי תואר שני במשפטים LL.M, תוכנית הלימודים מיועדת לבוגרי תואר ראשון במשפטים. מטרת התואר השני במשפטים היא להעמיק את הידע ויכולות המחקר בתחום המשפט, בעיקר מנקודת מבט מעשית. לתואר שני במשפטים יכולים להתקבל גם בוגרי תואר ראשון במשפטים שלא עברו הסמכה לעריכת דין.
הסמכויות של עורכי דין בישראל נקבעו בסעיף 20 לחוק לשכת עורכי דין. עורך דין רשאי לייצג אנשים וגופים בפני בתי משפט, בתי דין ובהליכי בוררות, הוא רשאי לערוך מסמכים בעלי אופי משפטי, לייעץ ולספק חוות דעת בנושאים משפטיים, לייצג אחרים בפני רשם ההוצאה לפועל, רשם החברות, רשם הפטנטים, רשם השותפויות ועוד.

משפטן – הגדרה

כאמור, משפטן הוא כל אדם בעל השכלה משפטית רחבה העוסק בתחומים הקשורים לעולם המשפט. יש הכוללים במושג משפטן גם עורכי דין מוסמכים ושופטים, אך כיום מקובל להשתמש במושג זה לציון אנשים בעלי השכלה משפטית שלא עברו הסמכה לעריכת דין, כלומר הם לא נבחנו בבחינות הגמר של הלשכה, לכן בהגדרה של משפטן אפשר לכלול גם מתמחים ובוגרי לימודי משפטים שעדיין לא סיימו את ההסמכה לעריכת דין.
כדי לקבל תואר משפטן אפשר ללמוד תואר שני במשפטים ללא משפטנים M.A. מסלול זה מתאים מאוד לאנשי מקצוע הזקוקים להשכלה משפטית כדי לבצע את עבודתם, לדוגמה עובדים סוציאליים המעוניינים להגיש תצהירים לבית המשפט, אנשי עסקים ומנהלים או יזמים הזקוקים לידע משפטי כדי להבין ולבדוק חוזים ועוד.
אפשרות נוספת היא לבחור במסלול L.L.B במשפטים לאקדמאים, המסלול מיועד לבעלי תואר אקדמי מוכר. אקדמאים רבים מעוניינים לרכוש השכלה משפטית המאפשרת להם להרחיב את תחומי האחריות שלהם במקום עבודתם, להתמודד על תפקידי ניהול בכירים ולקדם את הקריירה שלהם.
בשורה התחתונה, ההבדל העיקרי בין משפטן לעורך דין טמון בהשכלה האקדמית ובהסמכה המקצועית, ומשפטן הוא מי שלא עבר את בחינות הלשכה לעומת עורך דין שסיים את כל הדרישות לקבלת הרישיון לעסוק בעריכת דין, כלומר סטאז' ובחינות של הלשכה.

 

 

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה