עולם התעסוקה משתנה, ובשנים האחרונות חלו בו שינויים רבים ומרחיקי לכת, בין היתר בעקבות כניסתן של טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות יותר. לכן, אין זה פלא כי בני הדור הצעיר מתלבטים לגבי אפשרויות התעסוקה והקריירה העתידית שלהם, וההתלבטות מאפיינת גם אקדמאים ושכירים השוקלים הסבת מקצוע ושינוי קריירה.
אם גם אתם תמיד רציתם לדעת ולהבין מה זה שיווק דיגיטלי, למי זה מתאים ואילו מקצועות מבוקשים קיימים בתחום פופולרי זה - הכינו עבורכם כתבה מקיפה שתסייע לכם להיכנס לאחד מהתחומים הפופולריים והמבוקשים בשוק העבודה של היום.
מה זה שיווק דיגיטלי?
באופן כללי, שיווק דיגיטלי, באנגלית Digital Marketing, הוא מונח המתאר את עולמות השיווק המתקיימים ברשת האינטרנט, כולל מנועי חיפוש, רשתות חברתיות ועוד. עד לפני מספר שנים, מומחי השיווק התמקדו בשיווק המסורתי הכולל פרסום ברדיו, טלוויזיה, עיתונות, שילוט חוצות ואמצעי שילוט בנקודות המכירה (POS). כיום, חברות וארגונים מובילים מתמקדים בשיווק הדיגיטלי בגלל היתרונות הרבים כמו ניטור מדדים, אפיון קהלי יעד, אפשרות להגיע בקלות לקהלי מטרה חדשים שמאפייניהם ידועים מראש, יצירת קשר ישירה, הגדלת מעורבות קהל הלקוחות ועוד.
תחום השיווק הדיגיטלי מתרחש ברחבי האינטרנט, וכיום עסקים, ארגונים, מוסדות ורשויות, כל אלו עוד משווקים את עצמם ומפרסמים בערוצים הדיגיטליים השונים כמו מנועי החיפוש ובראשם כמובן גוגל, רשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, יוטיוב, טיק טוק וכו', ובנוסף ניתן לפרסם ולשווק עסקים ומוצרים בפורטלים גדולים ובמגוון אתרי תוכן ואינדקסים מקצועיים.
מקצועות ואפשרויות עבודה בתחום השיווק הדיגיטלי
בעולם העסקי והתחרותי של היום, עסקים וארגונים נלחמים על כל לקוח בערוצים הדיגיטליים השונים, והם משקיעים משאבים רבים כדי לזכות בתשומת הלב של הלקוחות הפוטנציאליים, לכן השיווק הדיגיטלי הפך לאחד מהמקצועות החמים והמבוקשים ביותר. בתחום השיווק הדיגיטלי יש מקצועות ותפקידים שונים ומגוונים, אלו מקצועות הייטק בענף השיווק והפרסום המודרני, ולמעשה אפשרויות התעסוקה בתחום זה כוללות את 10 המקצועות המבוקשים והנחשקים הבאים:
מנהל קמפיינים – מנהל קמפיינים, המכונה לרוב מנהל PPC, אחראי על תכנון, אופטימיזציה, ניהול וניתוח של הקמפיינים העולים בערוצים הדיגיטליים השונים, בדגש על קמפיינים במנועי החיפוש כמו גוגל וברשתות החברתיות המובילות. התפקיד דורש הבנה מקיפה ועמוקה של עקרונות השיווק והפרסום בערוצי הדיגיטל ונדרשת אוריינטציה אנליטית מאחר שהתפקיד מחייב עבודה עם נתונים ומדדים שונים.
מנהל סושיאל (רשתות חברתיות) – מנהל סושיאל אחראי על אסטרטגיה וניהול הפעילות השיווקית של מותגים ועסקים בפלטפורמות המתקדמות של הרשתות החברתיות הפופולריות כמו פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, לינקדאין וטיק טוק. התפקיד כולל גיבוש אסטרטגיה עבור הלקוחות, תכנון פעילות שיווקית בפרופילים העסקיים, תכנון וניהול קמפיינים ברשתות החברתיות, ניתוח קמפיינים ופעילות שיווקית ועוד.
מקדם אתרים (SEO) – מנהל SEO המכונה גם מקדם אתרים הוא איש מקצוע מיומן שתפקידו בין היתר לשפר את נראות האתר של לקוחותיו, לבצע אופטימיזציה מקיפה לאתרי הלקוחות, לנתח ולבחור נכון את מילות המפתח לצורך קידום אורגני במנועי החיפוש, ובנוסף עליו לתכנן ולבנות קישורים, לתכנן את אסטרטגיית התוכן לצורך קידום האתר ולדווח ללקוחות על פעילותו. התפקיד מחייב יכולות אנליטיות מאחר שעובדים עם נתונים ומדדים שונים, ויש להבין את עקרונות ה-SEO (Search Engine Optimization) ולהבין כיצד האלגוריתמים המשוכללים עובדים וקובעים את דירוג האתר בדף תוצאות החיפוש.
מומחה פרסום בגוגל – מומחה פרסום בגוגל, באנגלית Google Ads Specialist, אחראי על אופטימיזציה ותכנון קמפיינים ממומנים במנוע החיפוש הפופולרי גוגל. כדאי לדעת כי מערכת הפרסום של גוגל נחשבת למתקדמת מאוד וניתן באמצעותה לנהל קמפיינים מנצחים ברשת החיפוש עצמה, ביוטיוב וברשת המדיה. התפקיד דורש ידע וניסיון במערכת הפרסום גוגל אדס, ובמקצוע זה חייבים חשיבה אנליטית ויכולות לבצע אופטימיזציה ולנתח נתונים.
אנליסט בתחום השיווק הדיגיטלי – אנליסט שיווק דיגיטלי, באנגלית Digital Marketing Analyst, הוא מומחה לניתוח נתונים בתחום השיווק הדיגיטלי. זהו תפקיד מעניין ומאתגר הכולל בין השאר הסקת תובנות ומסקנות מנתונים וכלי ניתוח מדדים, אוריינטציה עסקית ושיווקית, ניתוח התנהגות גולשים ברשת, זיהוי מגמות וטרנדים ועוד. למידע נוסף על התפקיד אנליסט שיווק הקליקו לעמוד הבא.
מנהל אסטרטגיה ושיווק דיגיטלי – מנהל אסטרטגיה דיגיטלית, באנגלית Digital Strategy Manager, אחראי על גיבוש ותכנון האסטרטגיה לתוכנית השיווק עבור הלקוח, בהתאמה ליעדים העסקיים של הלקוח. זהו תפקיד ניהולי המחייב הבנה עמוקה של תחום השיווק הדיגיטלי, הכרות עם כלים טכנולוגיים, יכולת להוביל ולעבוד בצוות, הבנה בנושא התנהגות צרכנים באינטרנט, ניהול תקציבים וכישורים אנליטיים.
עורך תוכן – עורך תוכן, המכונה גם מנהל תוכן, הוא איש מקצוע מיומן העוסק בכתיבה ועריכה של תכנים עבור לקוחות שונים. עורך תוכן אחראי על כתיבת ועריכה של טקסטים לצורך שיווק העסק, המוצר או המותג, והתוכן שנחשב למלך בעיני האלגוריתם של גוגל, מהווה חלק מרכזי בקידום אתרים ובשיווק עסקים בערוצים הדיגיטליים השונים.
מנהל תוכן שיווקי – מנהל תוכן שיווקי אחראי על תכנון התכנים השיווקיים עבור הלקוח ובנוסף הוא אחראי על הפצת התוכן השיווקי בפלטפורמות הרלוונטיות בדיגיטל כדי למשוך קהלי יעד חדשים, להגדיל מכירות ולחזק את נראות המותג בדיגיטל.
מעצבי UX/UI – מעצב UX/UI אחראי על חוויית המשתמש ועיצוב ממשקים, זהו תפקיד נחשק ומבוקש המחייב ידע טכנולוגי, הבנה בארכיטקטורת מידע, יצירתיות ולרוב עובדים ישירות מול המפתחים.
מומחה אוטומציה שיווקית – אחד מהמקצועות החדשים בעולם השיווק הדיגיטלי הוא מומחה אוטומציות. התפקיד כולל אחריות על הטמעת כלי אוטומציה ותהליכים אוטומטיים במסע הלקוח על מנת לייעל את תהליכי השיווק והמכירה ולהבטיח חוויית לקוח ייחודית, נוחה ומותאמת אישית.
למי זה מתאים?
ראוי לציין כי מקצועות בתחום השיווק הדיגיטלי משלבים בין ידע וכלים מעולמות השיווק לבין ידע וכלים טכנולוגיים. בעולם השיווק הדיגיטלי יש מקצועות שונים, והתחום מתאים בעיקר לבעלי היכולות והכישורים הבאים:
כישורים אנליטיים – מקצועות השיווק הדיגיטלי דורשים יכולות וכישורים אנליטיים, מאחר שהתפקידים השונים עוסקים בניתוח מידע, ניטור מדדים ועבודה עם נתונים שונים. כמו כן, יש להסיק מסקנות ותובנות על סמך נתוני אמת ולקבל החלטות מושכלות ונכונות.
חשיבה יצירתית – רוב התפקידים בעולם השיווק הדיגיטלי דורשים חשיבה יצירתית וראש גדול כיוון שהתחום עוסק בתכנון תוכן מקורי וייחודי ובגיבוש אסטרטגיה חדשנית ומותאמת לצורכי הלקוח.
יכולות טכניות - העבודה בתחום השיווק הדיגיטלי מבוססת על פלטפורמות מתקדמות וכלים טכנולוגיים חדשניים, לכן נדרשות יכולות טכניות, ובמסגרת הלימודים מפתחים אותן.
יכולות תקשורת – ברוב התפקידים עובדים עם צוותים אחרים לכן חייבים תקשורת אישית טובה, יכולות עבודה בצוות, תקשורת מצוינת עם הלקוחות ויכולות ליצירת תוכן מקורי ואיכותי, ניהול תוכן במדיה החברתית, הכנת מצגות ועוד.
יכולת הסתגלות – מומחי ואנשי השיווק הדיגיטלי נדרשים ליכולת להסתגל במהירות לקצב השינויים המהיר שחל בתחום זה, והעבודה מחייבת מעקב אחר מגמות וטרנדים בתחום השיווק והכרות עם טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות שיוצאות לשוק.
גישה מוכוונת לקוח – רוב התפקידים מחייבים גישה נכונה ומוכוונת לקוח לכן יש להבין את התנהגות והעדפות הגולשים והלקוחות הפוטנציאליים בערוצים הדיגיטליים השונים.
כיצד להיכנס לתחום?
כדי לעבוד ולפתח קריירה בעולם השיווק הדיגיטלי ניתן ללמוד את רזי המקצוע באמצעות קורסים קצרים וממוקדים, למידה עצמית, תואר אקדמי רלוונטי ולימודי תעודה, בין היתר לתואר הנדסאי. יחד עם זאת, דרך נוספת לקריירה בעולם השיווק הדיגיטלי יכולה להתחיל במסלול הלימודים לתואר ראשון במנהל עסקים, עם התמחות במסלול יזמות, שיווק ודיגיטל. ההתמחות מעניקה את כל הידע והכלים הנדרשים לעבודה במקצועות המבוקשים והנחשקים ביותר בתחום השיווק הדיגיטלי, ובוגרי ההתמחות זוכים לעדיפות בקרב המעסיקים, ובהם גם מעסיקים בהייטק.
ההתמחות ביזמות, שיווק ודיגיטל במסגרת התואר הראשון במנהל עסקים נועדה להכשיר את הסטודנטים לתפקידים המבוקשים ביותר בעולמות השיווק הדיגיטל וביזמות, לכן הסטודנטים לומדים מקצועות כמו התנהגות צרכנים בעידן הדיגיטל, יזמות טכנולוגית, ניהול פרויקטים, מערכות מידע, אסטרטגיה ועוד. התוכנית מקנה ידע בכלים המתקדמים והרלוונטיים ביותר ובמסגרת ההתמחות מפתחים מיומנויות המסייעות לבוגרים להשתלב בקלות בתעשייה.