תמונת רקע

התמחות לעריכת דין

התמחות במשפטים היא שלב הכרחי בהכשרה של עורך דין בישראל, את ההתמחות מתחילים לאחר סיום הלימודים לתואר ראשון במשפטים, תחת פיקוח צמוד של עורך דין במשרד עו"ד, בפרקליטות וכו'. לאחר סיום ההתמחות המתמחה חייב לעבור בהצלחה בחינה בכתב של לשכת עורכי דין, הצלחה בבחינה מקנה לו את הזכות לקבל רישיון לעריכת דין.
איך ומתי בוחרים התמחות במשפטים? אילו אפשרויות קיימות? מה השכר שמתמחה מקבל? כל זאת ועוד בהמשך המאמר.

בחירת התמחות במשפטים לאחר סיום הלימודים

התמחות במשפטים מוסדרת בחוק לשכת עורכי הדין, תשכ"א-1961, ובכללי לשכת עורכי הדין בישראל, תשכ"ב- 1962. ביולי 2017 המחוקק קבע חובת התמחות לתקופה של שנה וחצי, ובתום תקופת ההתמחות המתמחה רשאי לגשת לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין.

משך ההתמחות במשפטים ומתכונתה

החל משנת 2017 יש לעבור התמחות במשפטים במשך שנה וחצי. להתמחות במשפטים יכולים להירשם רק בוגרי תואר ראשון במשפטים ומועמדים שסיימו את מסלול הלימודים למעט שני מבחנים או עבודות סמינריוניות. מומלץ לסטודנטים לחשוב על ההתמחות המועדפת עליהם כבר במהלך השנה השנייה ללימודי משפטים.

מתי בוחרים התמחות במשפטים

ברוב המקרים מתחילים להתעניין בהתמחות בעריכת דין לקראת סוף שנת הלימודים השנייה, ויש לקבל החלטה סופית ומגובשת לקראת סיום הלימודים. חוק לשכת עורכי הדין קובע כי מתמחה יכול להירשם להתמחות רק לאחר קבלת תעודת בוגר במשפטים מטעם המוסד האקדמי, יש אפשרות להירשם להתמחות גם אם נותרו למועמד שתי בחינות כדי לסיים את תקופת לימודיו ולמלא אחר דרישות בית הספר למשפטים.

איזו התמחות כדאי לבחור

כדאי לבחור התמחות המתאימה לידע המשפטי של המתמחה ובהתאמה לתחום בו מעוניינים לעסוק לאחר הלימודים כעורכי דין. לכן, אם המטרה של הסטודנט היא לעבוד כעורך דין פלילי כדאי לו לחפש התמחות רלוונטית במשרד עורכי דין המתמחה בפלילים או להתמחות בפרקליטות.
יש לציין כי מועמדים להתמחות יכולים לבחור בין התמחות במגזר הפרטי במשרדי עורכי דין גדולים או קטנים או להתמחות במחלקות משפטיות בארגונים מובילים, לבין התמחות במגזר הציבורי. יש מגוון אפשרויות להתמחות במגזר הציבורי, לדוגמה התמחות בכנסת, ברשות השופטת, בסניגוריה הציבורית, במשרד המשפטים, בפרקליטות המדינה ועוד.

תחומיי התמחות לעריכת דין

התחומים המבוקשים ביותר בקרב המתמחים לעתיד הם:

  • התמחות במשפט הפלילי
  • התמחות במשפט עסקי ומסחרי
  • התמחות בדיני משפחה, ירושה וצוואה
  • התמחות בדיני נזיקין
  • התמחות בדיני מקרקעין
  • התמחות בדיני הייטק, כולל יזמות וטכנולוגיה
  • התמחות במשפט בין לאומי

מה עושים בזמן ההתמחות

בתקופת ההתמחות מבצעים עבודות משפטיות שונות, למשל עריכת מסמכים משפטיים, מחקר והכנה לתיק מסוים המנוהל על ידי עורכי הדין הבכירים במשרד, ביקור והופעה בבתי משפט בהתאם לצורך ועוד. החוק קובע שאין להעסיק מתמחים בעבודה שאינה בעלת אופי ועניין משפטי, לרבות הכנת קפה ושליחויות אישיות.

מה השכר הצפוי במהלך ההתמחות במשפטים

חוק לשכת עורכי הדין קובע חובת תשלום למתמחים, השכר שנקבע עבורם הוא כמו של עובדי המאמנים, עם תלוש מסודר ותנאים סוציאליים מלאים. השכר הממוצע של מתמחים במשרדי עורכי דין ובמגזר הציבורי הוא נמוך יחסית ומותאם בין היתר לדרישות שנקבעו בחוק שכר המינימום, באופן כללי מתמחים בישראל מקבלים שכר שנע בטווח של 8,000-4,500 ₪ לחודש.

הכנה לקראת בחינות הלשכה לאחר ההתמחות במשפטים

בסיום לימודי משפטים הבוגרים נדרשים לבחור התמחות, ולאחר שנה וחצי של התמחות ועמידה בכל הדרישות הם יכולים להירשם לבחינות לשכת עורכי הדין בישראל כדי לקבל את ההסמכה המאפשרת להם לעסוק בעריכת דין. חשוב לנצל היטב את הזמן הפנוי בין סיום ההתמחות לבין מבחני הלשכה כדי ללמוד באופן מעמיק ואינטנסיבי לקראת הבחינות המאתגרות.

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה