תמונת רקע
לימודי משפטים >> מאמרים בנושא לימודי משפטים >> בחירת תחום התמחות במשפטים

בחירת תחום התמחות במשפטים

לימודי משפטים נחשבים ליוקרתיים והם נועדו להכשיר משפטנים ולהעניק להם את הידע והכלים הנדרשים לעריכת דין. הלימודים לתואר ראשון (LL.B) במשפטים אורכים כשלוש וחצי שנים, ובדומה לתחומי לימוד והכשרה מקצועית של בעלי מקצועות אחרים, הסטודנטים נדרשים לבחור תחום התמחות. בחירת ההתמחות משפיעה על הקריירה ואפשרויות התעסוקה לאחר קבלת ההסמכה לעריכת דין, לכן אין להקל ראש בבחירת תחום ההתמחות.
כדאי לדעת כי יש מגוון רחב של תחומי התמחות במסגרת הלימודים לתואר ראשון, ומבין התחומים יש כאלה הנחשבים למבוקשים מאוד בשוק העבודה. בחירה של תחום התמחות מבוקש ויוקרתי מאפשרת לעורך הדין לעתיד לקבל שכר גבוה יותר, וגם רמות הביקוש גבוהות יותר לכן יש לבחירה השפעה על רמת השכר וההצלחה בקריירה בהמשך הדרך. בנוסף, אחד האתגרים בבחירת תחום ההתמחות הוא לבחור נכון תחום המאפשר למצוא בקלות יחסית משרד בו ניתן לעשות התמחות מקצועית (סטאז'), ויש תחרות עצומה על מקומות פנויים להתמחות.

מסלולי התמחות במסגרת לימודי משפטים לתואר ראשון

במסגרת לימודי תואר ראשון במשפטים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט הסטודנטים נדרשים לבחור תחום התמחות מתוך הרשימה הבאה:

  • משפט וטכנולוגיה
  • משפט פלילי
  • משפט אזרחי מסחרי
  • דיני משפחה וירושה
  • משפט ציבורי

בחירת ההתמחות לפי סוג עורך הדין שרוצים להיות

בחירת תחום התמחות בלימודי משפטים לתואר ראשון משפיעה על הקריירה העתידית של עורך הדין. לכן, כאשר יש לבחור תחום התמחות כדאי להחליט מראש איזה סוג של עורך דין רוצים להיות בסיום הלימודים, כלומר האם רוצים לעסוק בעיקר במחקר, האם רוצים לעסוק בניסוח ועריכת חוזים עבור חברות, תאגידים ולקוחות פרטיים, האם רוצים להעניק ייעוץ משפטי בתחום הפלילים ולייצג נאשמים וכדומה.

יש תחומים משפטיים בהם רוב העבודה מתבצעת במשרד, בסביבה ממוחשבת, ועורך הדין עוסק בעיקר בניסוח חוזים עבור לקוחותיו, ויש תחומים המחייבים דיונים בבתי המשפט כמו פלילים, משפחה, צוואה וירושה, תעבורה ועוד.

עריכת דין במגזר הפרטי או הציבורי

כאשר סטודנטים למשפטים מתלבטים לגבי בחירת תחום ההתמחות עליהם להביט קדימה ולהחליט מראש האם הם מעוניינים לעסוק בעריכת דין במגזר הפרטי או שהם מעדיפים לעבוד במגזר הציבורי. אם מעוניינים לעבוד ולפתח קריירה ברשות השופטת – כדאי לבחור התמחות כמו משפט ציבורי, אך אם מעוניינים לעבוד במשרדים גדולים ומובילים לעריכת דין כדאי לבחור התמחויות אחרות הקשורות למגזר הפרטי, לדוגמה התמחות במשפט פלילי, משפחה וירושה, משפט אזרחי, משפט מסחרי או משפט וטכנולוגיה.

בחירה בהתמחות משפט ציבורי מאפשרת לעורכי הדין לעתיד להשפיע על תהליכי החקיקה ועל העבודה הפרלמנטרית בכנסת ישראל, וניתן להשתלב ולהיות מעורבים גם בפרקליטות המדינה. בחירה בהתמחות משפט ציבורי מבטיחה יתרונות כמו יציבות תעסוקתית, שעות עבודה מוגדרות, קשרים ועוד, והחיסרון העיקרי הוא הפן הכלכלי. במגזר הפרטי פוטנציאל השכר גבוה בהרבה, במיוחד אם מקימים משרד פרטי או מתקדמים בעבודה במשרד עריכת דין גדול ומוביל, עם זאת העבודה תובענית יותר, גולשת גם לשעות הערב אם מייצגים לקוחות פרטיים ויש להתמודד עם אתגרי ניהול עסק, גביה, שיווק ותחרות.

בחירת התמחות כמו משפט מסחרי מבטיחה לעורך הדין תעסוקה בשפע, עבודה מול מחלקות משפטיות בארגונים גדולים, ייצוג לקוחות מובילים במשק ואפשרות לעסוק בתחומים מאתגרים כמו השקעות, נדל"ן וסחר בינלאומי.

בחירת תחום התמחות לפי עניין

עולם המשפטים השתנה במרוצת השנים, לכן כיום עורך דין מתמחה בתחום מסוים ולא מציע שירות מקיף ורב תחומי כפי שהיה נהוג בעבר. מומלץ לקרוא מידע על תחומי ההתמחות הקיימים ולבחור תחום מעניין שבו רוצים לעסוק. לכן, ההמלצה היא לבחור התמחות בתחום הקרוב לתחומי העניין של הסטודנט, תוך התייחסות לשכר הצפוי ולביקוש הקיים בשוק העבודה.

 

מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.



מתעניינים?
* בשליחת טופס זה אני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים. עוד >> *הנני מאשר/ת לחזור אליי עם מידע נוסף בתחום הלימודים, ומסכים/ה כי המוסד יפנה אליי באמצעי הפרסום הדיגיטליים וכן בשיחת טלפון למספר הטלפון שלי במטרה להתקשר עמי בעסקה, גם אם מספר הטלפון שלי רשום במאגר להגבלת פניות שיווקיות של הרשות להגנת הצרכן, ומבלי שהסכמה זו תעיד על הסכמה מצדי לביצוע עסקה עם המוסד.

כניסת סטודנט כניסת מרצה